Svemirski teleskop Webb dao najbolji pogled na Uranove prstenove do sada

Nakon slike Neptun, objavljene prošlog rujna, svemirski teleskop James Webb snimio je svojim instrumentima još jednog plinovitog diva iz Sunčevog sustava – Uran. Snimka je nastala kamerom u bliskom infracrvenom spektru (NIRCam), a na njoj se ističe vrlo sjajna atmosfera planeta, kao i niz njegovih prstenova. Upravo prstenovi pokazuju koliko je osjetljiva kamera Webba, jer su najtamniji među njima do sada bili zabilježeni tek dvaput – izbliza kamerom sa sonde Voyager 2 te s havajske zvjezdarnice Keck, koristeći naprednu optiku.

Dosad neviđeni detalji

Webbova fotografija prikazuje sjeverni pol Urana, planeta koji je u Sunčevom sustavu jedini koji je postavljen “bočno”, pa su mu godišnja doba značajno drugačija nego kod ostalih planeta. Trenutačno mu je sjeverni pol okrenut prema Suncu, i takav ostaje godinama, sve dok planet ne dođe na drugi kraj svoje 84-godišnje orbite. Tada će ista regija desetljećima ostati u potpunom mraku (kao što je bila prilikom posjeta Voyagera 2).

Od 13 poznatih prstenova na ovoj slici vidi se njih 11. Buduće slike mogle bi se otkriti i najtamnija dva vanjska prstena, koje je otkrio Hubble 2007. godine 📷 NASA, ESA, CSA, STScI.  Obrada slike: J. DePasquale (STScI)
Od 13 poznatih prstenova na ovoj slici vidi se njih 11. Buduće slike mogle bi se otkriti i najtamnija dva vanjska prstena, koje je Hubble otkrio 2007. godine. NASA, ESA, CSA, STScI. Obrada slike: J. DePasquale (STScI)

Ova fotografija također je otkrila detalje Uranove polarne kape, vidljive kao svijetli krug na strani okrenutom Suncu, i mogla bi pomoći u objašnjenju fenomena, budući da do sada nije snimljen u ovom detalju. Svijetle manje “mrlje” na površini Urana su svijetli oblaci, tipični za ovaj planet i povezani s olujama na njegovoj površini.

Osim samog planeta, Webb je snimio i šest od njegovih 27 poznatih satelita, no NASA najavljuje da je u planu još promatranja ovog planetarnog sustava, s drugim instrumentima i drugim ciljevima, pa će Webb vjerojatno pomoći astronomima proniknuti u još poneku Uranovu tajnu.

Naslovnu sliku u punoj rezoluciji možete pronaći ovdje.

📷 NASA, ESA, CSA, STScI.  Obrada slike: J. DePasquale (STScI)