Uskoro kreće sezona izmjena guma, kada se u pravilu smanjuje upotreba ljetnih pneumatika i povećava zimskih koji su pogodniji za korištenje tijekom hladnijeg vremena. Pri kupnji guma potrebno je znati što vam je potrebno, odnosno odabrati pravilnu gumu
Ispravne i dobre gume jedan su od najbitnijih preduvjeta za sigurnu vožnju. Vjerujem kako je ovo informacija koje je svjestan svaki vozač, samo što se mnogo puta ta činjenica jednostavno zaboravlja. Slučajno ili namjerno teško je ustvrditi. Uglavnom, ušli smo u jesen, a što znači i sezonu učestalijih kišnih razdoblja, a nakon čega slijedi i zimski period. To je doba kada se smanjuje upotreba ljetnih guma, a na scenu stupaju zimske gume. One su pogodnije za upotrebu tijekom hladnijeg vremena. Naime, njihova prava svojstva dolaze do izražaja tijekom temperatura ispod 7 stupnjeva Celzijusa.
— tekst slijedi nakon oglasa —
Pored činjenice da je tijekom pojedinog godišnjeg doba potrebno imati što adekvatniju gumu na svom automobilu, potrebno je znati odabrati model koji je potreban za vaš automobil. Automobilske gume već dugi niz godina sadrže razne oznake na sebi, a kod kupnje novih pneumatika potrebno je obratiti na neke od tih oznaka.
Prvom, svakako je potrebno odabrati pravu dimenziju gume. Odabir krive dimenzije mogao bi imati posljedice i po pitanju kazne. Naime, svaki automobil ima propisano koje dimenzije guma su adekvatne za to vozilo. Korištenje guma koje nisu predviđene za pojedino vozilo može značiti i novčanu kaznu zbog tehničke neusklađenosti odnosno neispravnosti. Potrebno je voditi računa i o indeksu nosivosti, odnosno indeksu brzine… Uglavnom, u nastavku teksta donosimo najbitnije informacije o kojima morate voditi računa kada kupujete nove gume za svoj automobil.
1 Dimenzije
Jedan od najvažnijih podataka o gumi svakako je njihova veličina. Ta oznaka sastoji se od širine gume u milimetrima, njezine visine (izražene u postocima visine gume u usporedbi s njezinom širinom, što se naziva presjekom gume) te promjera unutarnjeg ruba u inčima ili palcima. To su također mjere koje proizvođač automobila definira pri izradi vozila i treba ih bezuvjetno uzeti u obzir. Naime, 205/55 R16 znači da je riječ o gumi širokoj 205 milimetara, visine je 55 (55% od 205=112,75 mm), a promjera 16 inča (1 inč (eng. inch) ili col iznosi 2,54 centimetra). Slovo ‘R’ govori da je guma radijalne konstrukcije, dok se dijagonalne u pravilu više ne proizvode.
2 EU oznake
Svaka guma ima takozvanu EU oznaku, odnosno naljepnicu. Na njoj je moguće očitati važne informacije o sigurnosti gume i njezinom utjecaju na okoliš. Slično energetskoj oznaci s kućanskih aparata, EU oznaka gume olakšava usporedbu u odnosu na prianjanje na mokrim cestama, potrošnju goriva i razinu buke. Ona obuhvaća oznake sa slovima od A (najbolja guma) do G.
Naljepnica najprije pokazuje kvalitetu gume za iskoristivost, a koja neposredno utječe na potrošnju goriva. Naime, razlika između kategorija A i G iznosi oko 7,5%, pa izračuni pokazuju kako se odabirom guma s ocjenom A umjesto guma s ocjenom G možete uštedjeti više od 6 litara goriva na svakih 1000 kilometara. Znači, godišnje kod 15.000 prevoženih kilometara, ovisno o cijeni goriva, i više od 100 eura uštede. Ocjena D ne koristi se za putničke automobile. Nadalje, tu je prianjanje gume na mokroj površini, a što dolazi do izražaja tijekom snažnog kočenja.
Znamo da pri naglom kočenju nekoliko metara može biti presudno. Znači, kod osobnog automobila pri potpunom kočenju kod brzini 80 km/h, komplet guma s ocjenom A zaustavit će se na putu kočenja kraćem do 18 metara od guma s ocjenom F. Ocjene D i G ne koriste se za putničke automobile.
Tu su i oznake vanjske buke, odnosno emisija buke. Ona donosi jačinu u decibelima i crnim crticama (valovima) kod simbola zvučnika – gume s jednom crticom su najtiše, a s tri crtice najglasnije. Jedan crni val označava tihe gume – 3 dB ili više ispod europskog ograničenja. Dva crna vala su umjereno tihe te su između europskih ograničenja i 3 dB ispod ograničenja, dok 3 crna vala označavaju bučne gume koje su iznad europskih ograničenja.
Pri čitanju EU naljepnice treba upozoriti da kod zimskih guma naljepnica ne daje dovoljno podataka jer recimo nema informacije o tome koliko su gume učinkovite na snijegu.
3 Nosivost i brzina
Oznake se sastoje od dvoznamenkastog ili troznamenkastog broja i slova (na primjer 91H) otkrivaju nam dopušteno opterećenje, odnosno nosivost i najvišu dopuštenu brzinu gume. Nosivost se odnosi na opterećenje pojedine gume (broj 91 označava da određena guma može nositi masu od 615 kilograma, što dakle znači da je nosivost sve četiri gume 2460 kg). Opterećenje svih guma ne smije biti manje od najveće dopuštene mase automobila. Indeksi brzine za osobna vozila označeni su slovima Q, T, H, V, W i Y, koja dopuštaju brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Postoji također kategorija brzine ZR, koja dopušta brzinu iznad nad 240 km/h.
Indeks nosivosti
Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] |
71 | 345 | 81 | 462 | 91 | 615 | 101 | 825 |
72 | 355 | 82 | 475 | 92 | 630 | 102 | 850 |
73 | 365 | 83 | 487 | 93 | 650 | 103 | 875 |
74 | 375 | 84 | 500 | 94 | 670 | 104 | 900 |
75 | 387 | 85 | 515 | 95 | 690 | 105 | 925 |
76 | 400 | 86 | 530 | 96 | 710 | 106 | 950 |
77 | 412 | 87 | 545 | 97 | 730 | 107 | 975 |
78 | 425 | 88 | 560 | 98 | 750 | 108 | 1000 |
79 | 437 | 89 | 580 | 99 | 775 | 109 | 1030 |
80 | 450 | 90 | 600 | 100 | 800 | 110 | 1060 |
Indeks brzine
Indeks | Brzina (km/h) |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | >240 |
W | 270 |
Y | 300 |
4 Oznaka DOT
Famozni DOT pruža informacije o datumu proizvodnje gume. Iako DOT čini čak 12-znamenkasta oznaka, i sastoji se od tri šifre po četiri znamenke, nama su najbitnije one posljednje četiri. Znači, ako je oznaka 2523, prve dvije znamenke označavaju tjedan, a druge dvije godinu proizvodnje. Znači, 25. tjedan 2023. godine. Ono što je bitno znati da se zbog logistike i sezonalnosti teško mogu očekivati gume koje su proizvedene prije nekoliko tjedana. Stoga nije čudno da danas u prodaji budu gume koje su proizvedene tijekom 2021. godine. Isto tako proces starenja gume znatno je brži kad su gume ugrađene na vozilo jer na njih djeluje više čimbenika – sunce, oscilacije temperature i mehanički utjecaji s ceste.
5 M + S:
Osim oznake M+S prave zimske gume imaju na bočnoj strani oznaku pahuljice u planini s tri vrha, (strana kratica 3PMSF – 3 Pics Mountain Snow Flake), a podvrgavaju se strogim testovima na snijegu i ledu. Treba imati na umu kako naše zakonodavstvo priznaje gume s oznakom M+S (mud + snow – blato i snijeg) pod zimske, iako prave zimske gume moraju imati i oznaku pahuljice odnosno 3PMSF.
6 i 7 XL i SUV
Oznaka XL ili Extra Load obično je napisana kod oznake za nosivost gume. Ona označava model koji ima ojačanu konstrukciju (prvenstveno bokove gume) i veću nosivost. Te su gume namijenjene za ugradnju na težim vozilima, a tu ubrajamo i dostavnjake. Ne smijemo međutim oznaku XL miješati s posebnim modelima guma za sportske terence (SUV) koje se od njih znatno razlikuju.
U usporedbi s klasičnim osobnim automobilima, SUV vozila imaju više težište, veću masu, a posljedično i čvršći ovjes. Stoga vozači moraju itekako paziti pri izboru guma jer one moraju biti prilagođene većim opterećenjima. Za razliku od običnih guma, SUV-gume imaju čvršću konstrukciju, a pogotovo su prilagođeni gumena smjesa i oblik dezena gaznog sloja. Stoga za terenca uvijek treba odabrati gume s oznakom SUV.
Indikator istrošenosti guma
U profilu novijih automobilskih guma možete primijetiti manja izbočenja. Označavaju minimalno dopuštenu dubinu profila. Svaka nova guma ima približno od 8 do 10 milimetara profila. Neki proizvođači umjesto običnog izbočenja kod zimskih guma u profilu imaju pahuljicu – i kada se ona istroši i postane nevidljiva, guma više nije primjerena za upotrebu.
Izvor:Bug.hr