Od mobilnog širokopojasnog pristupa do originalnog V2X

5G Automotive Association (5GAA), globalna međuindustrijska organizacija koja predstavlja tvrtku iz automobilske, tehnološke i telekomunikacijske industrije, opisala je 2023. kao “ključnu godinu za V2X (vehicle-to-everything) implementaciju”, djelomično zato što je tehnologija postala sve standardiziranija i dijelom zbog regulacije tehnologije i tržišta. Tijekom posljednja dva desetljeća vozila sve su više koristila mobilnu povezanost u razne svrhe, od osiguranja vožnje i najma do daljinskog (ot)ključivanja i automatiziranih hitnih poziva. Automobili sada sve više koriste C-V2X (cellular vehicle-to-everything) – verzije LTE i 5G posebno dizajnirane da zadovolje potrebe povezanih automobila. C-V2X povezivost sada ugrađuju u vozila kineski proizvođači automobila, kao i GM, Ford, Audi…

Yunex Traffic je, primjerice, lansirao RSU2X, koji može koristiti namjenske komunikacije kratkog dometa DSRC ili C-V2X signala, izvor Yunex Traffic

C-V2X još u početku

Izravni način rada C-V2X jasno ovisi o postavljanju modema od 5,9 GHz (radio pojas rezerviran za prometne aplikacije) unutar vozila i jedinica uz cestu i druge javne infrastrukture. Jedinice uz cestovnu infrastrukturu morat će biti gusto raspoređene, jer bi domet svake takve jedinice mogao pasti na oko 100 metara kada imaju fizičke prepreke, kao na primjer zgrade. Takve jedinice uz cestu obično koriste ili ethernet kabelska ili bežična veza za backhaul.

Budući da poslovni argument prvenstveno počiva na smanjenju zagušenja i nesreće, uvođenje takve infrastrukture vjerojatno će se prvenstveno financirati općim porezima i/ili cestarinama. Stoga će velik dio infrastrukture izravnog načina rada vjerojatno biti postavljen i kontroliran od strane općinskih i cestovnih operatera, ali bi se ta odgovornost mogla prenijeti na telekomunikacijske tvrtke. U Kini, gdje vlada drži blisku kontrolu nad sektorima telekomunikacija i transporta, takva je infrastruktura već široko rasprostranjena u nekim gradovima.

— tekst se nastavlja nakon oglasa —

Sve sofisticirane jedinice uz cestu također postaju dostupne u ostatku svijeta od specijaliziranih tvrtki, kao što su Applied Information, Askey, Commsignia, Harman Automotive (dio Samsunga) i Yunex Traffic. Ostali dobavljači koji isporučuju hardverske uređaje uz cestu, odnosno namjenske komunikacijske uređaje kratkog dometa za izravnu bežičnu razmjenu podataka o vozilima i drugim umreženim transportnim sustavima između vozila, drugih sudionika u prometu i cestovne infrastrukture (roadside unit, RSU) – ili softver za uključivanje u hardver drugih proizvođača su Cohda Wireless, Capgemini, Kapsch TrafficCom, Grand-Tek i drugi.

Jedinice uz ceste (RSU) kao što je Savari StreetWAVE ključ su za omogućavanje istinski povezane infrastrukture. RSU su posebni bežični komunikacijski uređaji postavljeni uz cestu koji pružaju povezanost i informacije vozilima u prolazu, uključujući sigurnosna upozorenja, prometne informacije i dr.

Namjenski uređaji

Kineski dobavljači telekomunikacijske opreme Huawei i ZTE imali su rješenja navedena od 5GAA na popisu dobavljača RSU za 2021. godinu, ali zapadni proizvođači telekomunikacijskih tehnologija kao što Ericsson i Nokia još nemaju takva rješenja, te mogu odlučiti licencirati proizvode drugih dobavljača.

U svibnju 2022. godine, kineski Yunex Traffic je, primjerice, lansirao RSU2X, koji može koristiti namjenske komunikacijske uređaje kratkog dometa (dedicated short-range communications DSRC) ili C-V2X signale za prijenos ograničenja brzine, obavijesti o crvenom svjetlu na semaforima i upozorenja o krivom smjeru do ugrađenih jedinica u najnovijim vozilima. RSU2X također može uhvatiti brzinu, smjer i lokaciju automobila za korištenje sa strane povezanih sigurnosnih sustava. Yunex navodi da je njihov RSU2X sposoban obraditi 4000 provjera poruka i 130 operacija u sekundi. RSU2X ima četiri puta veću računalnu snagu od Yunexovog ranijeg modela.

RSU2X je središnje sučelje za bežičnu komunikaciju između infrastrukture uz cestu i ugrađene jedinice (onboard unit, OBU). Dvosmjerna komunikacija putem RSU2X omogućuje i prijenos informacija (npr. ograničenja brzine) i primanje na brodu poruka u stvarnom vremenu. Snažni dvojezgreni CPU nudi brojna sučelja s visokim sigurnosnim standardima i osigurava brzu vezu s pozadinskim sustavima. Omogućuje komunikaciju putem WiFi 802.11pi LTE-V2x.

Neke od najnovijih jedinica uz cestu, kao što je Savari StreetWAVE tvrtke Harman Automotive, uključuju podršku za 5G, kao i C-V2X i DSRC (5,855 do 5,925 GHz), Wi-Fi i LoRaWAN.

Više o temiIzvor:Bug.hr