Društvo za promicanje književnosti na novim medijima [DPKM] objavilo je u okviru projekta Besplatne elektroničke knjige [BEK] (elektronickeknjige.com) šest proznih naslova suvremenih hrvatskih spisateljica: zbirke kratkih priča „Meke granice“ Staše Aras, „Nisam“ Natalije Miletić i „Strani gradovi“ Jelene Zlatar Gamberožić, zbirku proznih zapisa „Kamate na ljubavne uzdahe“ Jadranke Pintarić te romane „Pratim te“ Aleksandre Kardum i „A onda je Božo krenuo iz početka“ Marine Vujčić. S novim je naslovima od 347 objavljenih čitateljima dostupno njih 312.
Izvrsna knjiga kratkih priča „Meke granice“ Staše Aras uhodanu stvarnosnu poetiku pomiče u tamne zakutke stvarnosti i svakodnevnog života koji često izmiču pripovjedačkom osvjetljenju – prema bizarnom, grotesknom, pa i apsurdnom. Meke su one granice koje razdvajaju uobičajeno i tzv. normalno od pomaknutog, mračnog i stoga uznemirujućeg. Lakoća s kojom autorica balansira na toj „mekoj granici“ fascinantna je koliko i začuđujuća.
Zbirka priča „Nisam“ Natalije Miletić fascinira raznolikošću ljudskih nesreća te sposobnošću da uvijek iznova iznenadi čitatelja. Tuđa nesreća, pa makar to bila nesreća književnog lika, tim je dojmljivija što je kraće, gušće i zbijenije opisana. Ove su priče kratke, ali u njima plutaju oceani nesreće komprimirani najčešće u jezgrovite situacije iz obične životne svakodnevice.
Knjiga priča Jelene Zlatar Gamberožić „Strani gradovi“ govori upravo o tome – o stranosti, o drugosti – ali daleko više o nesporazumu u kojem se zatječu njezini likovi, protagonisti, oni koji su zahvaćeni događajima izvan kontrole, izvan njihova odlučivanja… Riječ je o događajima i sudbinama, trenucima koji nas zaokupljaju, dolaze „ispod površine“ i ostaju nepremostive zapreke na putu do boljeg i sigurnijeg (sretnijeg, možda) života.
„Kamate na ljubavne uzdahe“ Jadranke Pintarić knjiga je koju bismo mogli opisati naoko protuslovnim književnim terminima, odnosno sintagmom: fikcionalni ogledi. U podnaslovu i stoji da su priče koje su pred nama zapravo „ogledi o tankoćutnosti“, što jasno naznačuje njihovu hibridnu narav: mješavinu dnevničkog zapisa, epistole, fikcije, eseja; ogledi, dakle, na razne životne (ali) i svakodnevne teme koji vrlo slobodno tretiraju granice navedenih žanrovskih ukalupljenja, kao produkt nudeći inteligentnu i duhovitu, ujedno ozbiljnu i zanimljivu literaturu.
„Za ovaj ples treba imati dvije stvari: dovoljno prošlosti i barem malo tuge.“ Stih koji ispisuje jedan od likova romana Aleksandre Kardum „Pratim te“ sublimira bit tanga, ali i ovog romana koji svoju priču plete oko tečaja argentinskoga plesa i njegovih polaznika. I prošlosti i tuge puno je u karakterima koji nastanjuju treći roman splitske spisateljice u kojem je tango, „tužna misao koja se pleše“, temeljno polazište fabule. Iz plesa i njegovih osnovnih koraka razvija se priča o desetak ljudi i složena mreža njihovih emotivnih, ljubavnih i ljudskih odnosa u kojima je dominantna emocija, čak i kad ljudi žive naizgled pune socijalne živote – osamljenost.
U primarno psihološkom romanu Marine Vujčić „A onda je Božo krenuo iz početka“ mnogo je duhovitih mjesta i prije svega dobrih pripovjednih rješenja, zbog čega Božo postaje poprilično „naš“ i razumljiv, a roman čitak i s izuzetnom unutarnjom dinamikom. Autorica je, naime, majstorica fabuliranja koja posve očito voli tekst koji gradi i brine za budućeg čitatelja koji će osjetiti kako njezina empatija nije rezervirana samo za glavnog lika, već i za konzumente romana.
Izvor:Bug.hr