M&A: Ne jenjava glad ulagača za malim i srednjim tvrtkama

U očekivanju objave vrijednosti transakcija u najavljenom i od europskih regulatora dopuštenom Googleovom preuzimanju Photomatha, svakako najvažnije i najveće vijesti koje je u posljednjih godinu dana obilježila hrvatsko tržište spajanja i preuzimanja (M&A), ispod radara prolazi da je to tržište posljednjih mjeseci izrazito aktivno i dinamično na razini malih i srednje velikih tvrtki. Konzultanti koji se bave ovom vrstom transakcija kažu da među preuzimačima nema na vidiku straha od recesije, rasta kamatnih stopa i geopolitičke nesigurnosti pa vjeruju da će ova godina biti još i bolja ili u najgorem slučaju jednako dobra kao prošla, koja je za većinu njih bila najbolja. i brojem transakcija i ostvarenim cijenama.

A već početkom ove godine, jednako kao i potražnja, dobra je i ponuda malih i srednje velikih tvrtki koje traže ili nove vlasnike ili strateške partnere koji će im omogućiti brži razvoj i proboj na nova tržišta. Praćenjem domaćeg tržišta M&A-a u posljednjih nekoliko mjeseci zabilježili su dvadesetak spajanja i preuzimanja, pri čemu su mete, a najčešće i preuzimači, bile male i srednje tvrtke.

– Mete za preuzimanje te veličine zanimljive su private equity fondovima u procesu okrupnjavanja, velikim hrvatskim tvrtkama prilike su za rast putem akvizicije, kao i stranim kompanijama za ulazak na hrvatsko tržište. Dakle, može se zaključiti da tu postoji formirano prilično veliko tržište. Također, za tu grupu biznisa postoji osigurana podrška putem većeg broja srednjih i velikih M&A tvrtki koje vode kompletan proces prijenosa poslovanja i to su osnovni razlozi rasta broja transakcija u protekle dvije godine – obrazlaže Nikola Oršanićkonzultant u Consultariumu.

Nema nasljednika

Na web-stranici Centra za obiteljska poduzeća i prijenos poslovanja (CEPRA) trenutno je oglašena prodaja deset tvrtki, od kojih su četiri već prodane. Riječ je o posve različitim vrstama biznisa, ali je razlog prodaje većini zajednički – odlazak u mirovinu. To je ujedno i glavni trend koji obilježava hrvatsko tržište M&A-a ne samo u ovoj godini već i barem za desetak idućih. Oršanić procjenjuje da je u Hrvatskoj blizu 30 tisuća tvrtki i/ili obrta čiji su vlasnici stariji od 55 godina, od kojih mnogi nemaju nasljednike koji bi preuzeli njihov biznis. Prema njegovom iskustvu, takve tvrtke preuzimaju isključivo domaće igrače, uglavnom druge tvrtke, a znatno rjeđe fizičke osobe, jer na tržištu ‘još nije razvijena svijest o ulasku u poduzetništvo koje preuzima postojeće poslovanje’ kao što je na razvijenim tržištima, gdje su fizičke osobe čak pretežite preuzimači mikrobiznisa.

Novi trend koji se polako širi na hrvatskom tržištu spajanja i preuzimanja je akvizicija domaćih, pa čak ni najvećih, tvrtki na stranim tržištima.

– Raduje nas porast interesa hrvatskih klijenata za preuzimanja izvan Hrvatske u sljedećih 12 do 18 mjeseci. Pritom prije svega govorimo o respektabilnim tehnološkim i industrijskim tvrtkama te distributerima koji ciljaju na veličinu preuzimanja pet do 50 milijuna eura i sebe vidimo kao aktivne sudionike tih procesa u svojstvu savjetnika kupaca

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr