Unovčavanje digitalnog sadržaja: pet načina kako profitirati na svojim objavama

Svatko u teoriji može u nekoliko jednostavnih klikova stvoriti vlastiti sadržaj i od nule izgraditi svoju bazu pratitelja i obožavatelja te se odmaknuti od klasičnog radnog vremena i biti sâm svoj gazda. No u praksi nije baš jednostavno unovčiti taj kreirani sadržaj pa i sve više specijaliziranih platformi pokušava na svoj način omogućiti kreatorima da dobivaju novac izravno od pratitelja, pretplata, naknada, članarina… Prema iskustvima s domaćeg terena, kreatorima su drage donacije, a sponzorstva su im još draža

Prema Adobeovoj studiji iz 2022., oko 45 posto anketiranih kreator sadržaja želi zaraditi od svog na liniji sadržaja. Iako svatko u teoriji može u nekoliko jednostavnih klikova stvoriti vlastiti sadržaj i istim time od nule graditi svoju bazu pratitelja i obožavatelja te se u potpunosti odmaknuti od klasičnog radnog vremena i biti ‘sam svoj gazda’, postavlja se pitanje kako zapravo profitirati od interneta pomoću kojih platformi.

S obzirom na nedavnu dramu oko velikih društvenih mreža kao što su Meta i TikTok, točnija je činjenica da je Meta ukinula svoj bonus program Reels Play i potencijalnu zabranu TikToka u nekim zapadnim zemljama, prvenstveno u SAD-u, mnogi kreatori sadržaja postaju zabrinuti jer, prema Prema Adobeovom istraživanju, 60 posto kreatora generacije Z koristi TikTok za unovčavanje svog sadržaja.

Putovi do ljubavi

Pa kako uopće unovčiti svoj sadržaj na internetu, bilo da je riječ o objavama na društvenim mrežama, blogu, podcast, potok igre ili nekom drugom djelu? U praksi se iskazalo barem pet načina da se takav hobi pretvori u glavni oblik profita.

Prvi način je pretplata. To je popularan poslovni model jer omogućuje kreatorima sadržaja da generiraju stabilan prihod od svojih sljedbenika, a mnogi kreatori zapravo vjeruju da pretplata ne samo da povećava unovčavanje, već im daje i više slobode za stvaranje ekskluzivnog sadržaja za svoju publiku bez oslanjanja na oglase. Ovaj model može ohrabriti i motivirati kreatore jer im osigurava kontinuirani pasivni prihod.

Još jedan model je, prema Forbesu, stvaranje na liniji zajednice, što je otprilike kao članstvo. Na liniji zajednica u principu je slična strukovnoj udruzi u kojoj članovi plaćaju periodičnu članarinu i dobivaju prava i pogodnosti koje dolaze s time. Glavna je razlika u pristupu i strategiji monetizacije. Tradicionalno su udruge prodavale pristup fizičkoj lokaciji ili članstvo u fizičkom okupljanju ljudi. Sada je sve to prešlo u digitalnu sferu tako da članstvo u zajednici obično omogućuje pristup virtualnom prostoru te sastancima i događajima pomoću virtualnih platformi.

Također, određene strukovne udruge vrlo često održavaju edukacije za svoje članove svakih nekoliko mjeseci, što zna biti neponovljiv događaj, a danas svaka digitalna zajednica snima svoje edukacije, koje su uglavnom virtualne, te im članovi koji nisu mogli biti prisutni u real timeus mogu naknadno pristupiti.

Treći model monetizacije je prodaja ulaznica ili nagrada za sudjelovanje. Ovaj je model postao popularan zajedno s popularnošću NFT-ova jer ne mogu postojati dva identična tokena pa ‘tokenizirane’ ulaznice generiraju dodatni prihod za kreatore sadržaja jer se NFT-ovi mogu programirati da daju dio prihoda umjetniku svaki put kada se prodaje, čak i ako se preprodaju.

Ako je dobro za Messija…

Primjer ovog modela je pjevačica Linkin Parka Mike Shinoda, koji je u veljači održao aukciju deset NFT tokena od kojih su neki stajali i više od šest tisuća dolara. Pjevač Shawn Mendes također je izdao kolekciju NFT-ova inspiriranu svojim najprodavanijim albumom ‘Wonder’, a istim su putem išli i reper Snoop Dogglumica Lindsay Lohanali i nogometaš Lionel Messi. Ipak, prije početka korištenja NFT-ova unutar određenih digitalnih kampanja, važno je provjeriti kada je pravo vrijeme za ‘tokenizaciju’ jer NFT-ovi, kako se pokazalo, nisu najbolji izvor zarade, pa ih je bolje koristiti s nekim drugim modelima.

Četvrti je model monetizacije digitalnog sadržaja svakako grupno financiranje, gdje pratitelji mogu financijski podržati svoje idole u zamjenu za dio prihoda koji generiraju od npr. streaminga. Vrlo je to čest način financiranja kod startup-tvrtki, pa se nije čudo da su stvaratelj sadržaja krenuli stopama startapovaca i prisvojili grupno financiranje kao jedan od modela financiranja za koji se mogu koristiti popularne i tradicionalne centralizirane platforme ili nove tehnologije temeljene alternative blockchaina.

Peti je model takozvani napojnice na društvenim mrežama. Riječ je o modelu napojnica, baš kao u kafićima ili restoranima, koji odnedavno omogućuju društvene mreže poput Twittera, Facebooka, Instagrama i Youtubea. Pratitelji mogu donirati koliko god žele i na taj način podržati svoje omiljene Strim ja utječem. Twitter također ima funkciju ‘Tip Jar’, u kojoj pratitelji ubacuju koliko mogu, Facebook ima ‘Zvjezdice’, koje kreatoru nose jedan cent po komadu, Instagram ‘Bedges’, a Youtube napojnice ‘Super Thanks’, koje se kreću u rasponu od dva do 50 dolara.

Dvoznamenkaste provizije

Čini se da se hobi itekako može isplatiti pa i ne čudi se da takozvana ekonomija kreatora trenutno vrijedi oko 104,2 milijarde dolara zajedno s tržištem influenca šuma marketinga, a zapošljava više od 50 milijuna ljudi diljem svijeta. S obzirom na ograničavanje društvenih mreža, razvile su se različite platforme za unovčavanje digitalnog sadržaja, a globalno najpoznatija sigurno je Patreon, platforma koja kreatorima sadržaja pruža alate za pokretanje usluga pretplate te im pomaže u ostvarivanju prihoda od nagrada i pogodnosti svojim pretplatnicima. Obožavatelji svojim omiljenim najutjecajniji mogu plaćati mjesečno ili po objavi te tako postaju njihovi vjerni pokrovitelji.

Patreonov konkurent je Fanfix, koji je fokusiran na kreatore iz generacije Z, a trenutno ima više od deset milijuna korisnika, uključujući tri tisuće kreatora. Iz Fanfixa su nedavno izjavili da su do sada kreatorima isplatili oko 11 milijuna dolara, a predviđaju da će se taj iznos do kraja godine popeti i do 50 milijuna.

Prihod te platforme je, prema riječima suosnivača Harry Gestetner, 35 milijuna dolara. Veliki su to iznosi za taj pokretanje koja je na tržište izašla 2020. godine, s obzirom na trenutnu nestabilnu makroekonomsku situaciju. Cijena pretplate na toj platformi je od pet do 50 dolara, a platforma uzima 20 posto provizije. Usporedbe radi, Patreonova provizija iznosi pet do 12 posto.

Za igrače i streamere

Još jedna zanimljiva platforma za unovčavanje sadržaja je Podia, koja je, za razliku od Patreona, sveobuhvatna platforma koju možete koristiti za stvaranje mreža-web-mjesta, stvaranje zajednica i prodaja digitalnih proizvoda, ali bez transakcijskih naknada. Problem s korištenjem Patreona je taj biti pod utjecajem ja vrpce svoju zajednicu grade na tuđoj platformi i samim time podliježu određenoj kontroli. S druge strane, Podia nudi postavljanje vlastitih pravila i omogućuje kreatorima sadržaja da zadrže cijeli iznos prihoda koji se ostvaruje, bez provizije, naravno uz mjesečnu naknadu od 33 USD.

Za igrači je svakako zanimljiva platforma Twitch. Ovisno o popularnosti i sponzorstvima, većina stalnih streamera na Twitchu ima potencijal zaraditi u prosjeku između tri i šest i pol tisuća dolara na mjesec. Ipak, većina ih u prosjeku zarađuje između 25 i 140 dolara na mjesec. Iako svatko tko želi na Twitchu može strimati besplatno, platforma prilikom pretplate uzima proviziju od 50 posto, ali i dalje je jedna od najpopularnijih za igrači i njihove obožavatelje.

Trovo je također namijenjeno vrpce, a nudi različite opcije monetizacije, uključujući program Trovo 500, koji je dostupan samo uz prethodni poziv, a nagrađuje svoje Strim na temelju postignutih sati gledanja. Tu je, naravno, i model pretplate, a baš kao i kod Twitcha, vrpce dobivaju 50 posto ukupnog iznosa pretplate, ali oni koji ne žele da njihov novac ide platformi nego izravno utjecajna osobaodnosno strimeruuvijek to mogu napraviti dajući napojnicu ili dar.

Izvrsna povezanost

Takav tip platforme odličan je način za povezivanje i stvaranje vlastite zajednice pratitelja, što kasnije može dovesti do većih sponzorstava i suradnje s različitim tvrtkama i brendovima. Potvrdio je to i igrica youtuber Neno Hadžihajdić, poznatiji kao PvtMole, koji je rekao da Patreon, Fanfix i ostale platforme jednostavno ne rade kod nas jer su napravljene za američko tržište.

– Da, ima ljudi koji se možda koriste Patreonom i znam nekoliko youtubera koji ga imaju, a ja se koristim YouTube Super Chatom, gdje gledatelji mogu donirati tijekom emitiranja uživo. Dok je Trovo još bio dobar, ljudi su gledanjem dobivali ‘mane’ što si ti mogao isplatiti, no nisam više aktivan na Trovu jer je jednostavno počeo od nas mnogo

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr