Preživjeti u svijetu iz kojeg je proizvodnja tekstila ili proizvoda od kože odavno ’emigrirala’ na Daleki istok, u državi s jeftinom radnom snagom, čini se kao umjetnost. Galku, tvrtki iz Malog Bukovca nadomak Ludbrega, to je ipak uspjelo. Proizvodnju kožnih torbi, remena, novčanica počeo je u garaži prije trideset godina i izgradio prepoznatljiv hrvatski brend, iznimno cijenjen u susjednoj BiH, Makedoniji te na slovenskom i srbijanskom tržištu.

Rođen je usred rata, 1993. godine, u Svetom Petru, mjestu blizu Ludbrega. Malotko mu je davao ikakve izglede za uspjeh. Kako tada, na početku, tako iu globalnim krizama koje su ga u međuvremenu tukle. No vrijedne ruke radnika, njegovih dizajnera, krojača i šivača omogućili su da ove godine kao jedan od rijetkih istinskih hrvatskih modnih brendova proslave jubilarni, trideseti rođendan. Romantična je to na neki način priča o tvrtki Galko, vodećem domaćem proizvođaču kožnatih torbi i galanterija.

Sve one koji kažu da uspješan biznis i emocije ne idu zajedno, da ne stanu u istu priču, upravo Galkov primjer uspješno demantira. Osnivač i direktor tvrtke Božidar Ledinko poduzetnik je kao iz nekog priručnika. Njegova prednost na putu do uspjeha mnogima može poslužiti kao primjer.

– Moj otac bio je šuster, ai ja sam. Vrlo mlad sam počeo raditi u tvornici, u velikom OUR-u Peko, te sam s bratom 90-ih godina odlučio pokrenuti vlastiti posao. Ljudi iz Zagreba pitali su me što mi je jer su oni počeli zatvarati svoje poslove, a ja sam svoj tek započinjao. Nakon nekoliko godina krenuo sam samostalno. Priča o Galku ​počela je u deset kvadrata, zatim se prebacila u garažu od dvadeset kvadrata. Tada se selim u Mali Bukovec, gdje je tvrtka i danas, i počinje priča o širenju. Najprije stotinu kvadrata pa dvjesto, zatim šesto… i, evo, danas sedamdesetak naših radnika radi u pogonu od 1600 četvornih metara. Oduvijek sam išao korak po korak, oprezno i ​​planski. Valjda u životu nikada nisam zaposlio dvoje ljudi isti dan – prisjeća se svojih početaka Ledinko i pritom objašnjava svoju poslovnu logiku.

Proširenje asortimana proizvoda

Čovjek je to koji, kad govori o svojoj tvrtki, a posebno o radnicima u njoj, ne može sakriti gotovo očinski ton. Njegova smirenost ostavlja dojam da se u Galku o svakoj, pa i najmanjoj sitnici, itekako vodi računa. A kako drukčije i opstati ako se zna koliko je kolaps doživjela hrvatska modna industrija; koliko je starih i jakih brendova pokrila prašina zaborava. Preživjeti u svijetu iz kojeg je proizvodnja tekstila ili proizvoda od kože odavno ’emigrirala’ na Daleki istok, u državi s jeftinom radnom snagom, čini se kao umjetnost. Kako je Galko uspio?

– Kad je riječ o našim prepoznatljivim proizvodima, kožnim torbama, remenima i novčanicima, brend Galko ​poznat je po visokoj kvaliteti, ručnom radu, izvrsnom dizajnu i pristupačnim cijenama. Torbe, recimo, stoje od 80 do 300 eura, a za taj novac dobije se zaista vrhunski proizvod. Kupci su to odavno prepoznali i to znaju cijeniti. Svaki čovjek, svaki naš kupac za nas je bitan i prema njemu se pošteno odnosimo. Zato kvaliteta uvijek mora biti vrhunska – kaže.

Osim u Hrvatskoj, Galko je iznimno cijenjen u susjednoj Bosni i Hercegovini i Makedoniji, ali dobre rezultate postiže i na tržištima Slovenije i Srbije. U 2023. godini očekuje zaradu veću od dva milijuna eura. Što se tiče prodaje, polovica tog iznosa odnosi se na modne proizvode, a drugi dio je rezerviran za namjenske proizvode za vojsku, policiju, civilnu zaštitu, carinu, poštu…

– Proizvodimo i poštanske torbe, zatim torbe za motore i novčanike, što su svi proizvodi koji moraju biti najviše kvalitete i vrlo otporni. Od 2013. počeli smo raditi i opremu za policiju, taj se posao dodatno proširio 2016. Tu je i riječ o posebnoj opremi koja je vrlo zahtjevna jer mora zadovoljiti najviše standarde te niz posebnih kriterija – objašnjava Galkov vlasnik.

Ruke domaće, materijali strani

Proizvodi pod brendom Galko u Hrvatskoj prodaju se na niz mjesta: u njegovoj tvorničkoj dućani u sklopu veleprodaje u Zagrebu, na križanju Vukovarske i Heinzlove, gdje tvrtka ima i izložbeni salon, zatim u tvrtkinoj prodavaonici u Sisku, u internetskoj trgovini te u 130 prodavaonici Galkovih. partnera poput Tekstilprometa, Narodnih novina, Alpine, Modiane, Name, Kopitarne, Srneca, Borova i Rodee. Sve sirovine za njegove proizvode uvoze se – koža iz Italije, a ostale iz SAD-a i drugih zemalja. Uvjet je samo jedan: sve mora biti vrhunske kvalitete.

A što to točno danas znači ono što Ledinko najradije ističe – ručni rad? Je li moguće da u današnje vrijeme tehnološka čuda i strojevi svih vrsta koje zamjenjuju čovjekov rad ručni rad još zaista postoje?

– Da, zato je Galko poseban. Naravno, koristimo brojne strojeve, ali na svakoj proizvodnoj liniji naši radnici zaista rade svojim rukama. To u konačnici čini razliku u kvaliteti. Ručno rađeni proizvodi su posebni. Pečat svakom proizvodu daje svaki sudionik u proizvodnom procesu, od naših dizajnera preko modelara do krojača i krojačica kroz čije ruke prođe svaki Galkov proizvod. Uz prirodu, brojne vrijedne ruke ostavile su trag na našim proizvodima. Malo je onih koji to ne cijene – ističe.

Prvih trideset godina

Kad pak govori o ‘Galkovih prvih trideset godina’, Ledinko se ipak prisjeća i teških dana koji su ostali za njim i koje je u poslovnom smislu preživio uz velike napore. Globalna svjetska kriza, koja je u Hrvatskoj potrajala od 2008. pa zapravo sve do 2015., donijela je niz promjena iu njegovu poslovanju.

– Do 2007. gotovo 70 posto naše proizvodnje odnosilo se na poslovnu galanteriju; torbe, kovčege i slično. Do tada smo rasli u prosjeku trideset posto na godinu i onda odjednom, kao što nas je netko udario maljem, sve to nestalo je u trenutku. Imali smo velike i dugoročne planove, sve smo temeljili na konstantnom rastu. Preko noći je rast zamijenio pad od 35 posto. To su bili teški dani za nas, ali i cjelokupnu industriju. No uspjeli smo se presložiti, organizirati – i evo nas.

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr