Ivana Škrlec: Industrija evenata okreće se održivosti. Organizatori i klijenti brinu o tragu koji ostavljaju na okoliš

Posljednjih nekoliko godina bilo je posebno izazovno za sve poduzetnike pa tako i za one čiji posao ovisi o okupljanju i druženju ljudi. No, da se krize mogu preživjeti pokazali su u domaćoj tvrtki Altera, koja se bavi najmom paviljona, montažnih objekata i organizacijom evenata.

Upravo su se u periodu pandemije proširili na strano tržište pa se danas mogu pohvaliti s poslovanjem u Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj, Italiji, Sloveniji, BiH, Srbiji, Crnoj Gori, Rumunjskoj, Poljskoj i Španjolskoj. Mreža poslovanja im se širi iz godine u godinu, a tvrtka je prošle uprihodila više od tri milijuna eura.

No, kao i u svakoj branši, tako se i u ovoj trendovi se mijenjaju iz godine u godinu pa su Alteri trebali naučiti ‘držati korak‘ s time. Upravo zato su u posljednje vrijeme posebno fokusirani na održivost koja je, kao u svim drugim segmentima naših života, zavirila i u među evente.  

Iza tvrtke Altera, koja je osnovana 2008. godine i danas zapošljava 38 osoba, stoji domaća poduzetnica Ivana Škrlec, inače diplomirana ekonomistica, koja je s nama razgovarala o tome kakvo je trenutno stanje u event industriji, kako su preživjeli pandemiju i kako val okretanja održivosti utječe na ovu branšu.

Ispričajte nam kako je počela vaša poduzetnička priča. Od kuda ideja za pokretanjem tvrtke kao što je Altera?

– Odrasla sam u obitelji koja se godinama bavi malim poduzetništvom pa sam od malih nogu iz prve ruke imala priliku učiti što znači biti poduzetnik, koje sve žrtve zahtijeva, ali i koliko uzbuđenja i radosti donosi. U suradnji s partnerom i suprugom Bojanom Makarom 2008. godine otvorila sam tvrtku za najam šatora, pagoda i opreme za uređenje interijera i eksterijera te za organizaciju privatnih i poslovnih evenata – Alteru. Tvrtku smo pokrenuli s vizijom stvaranja montažnih prostora prema željama klijenata jer smo prepoznali njihov nedostatak na tržištu. Na neki način bio je to logičan idući korak na mojem poduzetničkom putu i ostvarenje sna. Poslovna filozofija Altere usmjerena je na rast i razvoj usluga s ciljem zadovoljenja potreba klijenata. U poslu se vodimo individualnim pristupom koji klijentima omogućava izbor i edukaciju o fleksibilnosti montaže, kao i raznim mogućnostima montažnih objekata.

Kako biste opisali ‘put‘ ulaska u poduzetništvo? Koje su bile najveće prepreke na počecima?

– Ulazak u svijet poduzetništva izazovan je te zahtijeva dobro razrađen financijski i poslovni plan. Kao poduzetnik, uvijek trebate biti spremni na nepredviđene situacije. Cilj je poslovanja reagirati u trenutku i znati se prilagoditi, a to se uči s vremenom i iskustvom. Alteru smo pokrenuli u vrijeme dok se Hrvatska tek počela oporavljati od recesije. Unatoč tome, od početka do danas tvrtka je zauzela vodeće mjesto u svijetu montažnih objekata, kao i u organizaciji različitih tipova evenata. Smatram da nam je recesija zapravo pomogla u prilagodbi situaciji na tržištu te nas naučila kako pristupiti klijentu na konkurentniji način.

Poslovanje ste pokrenuli 2008. godine, koliko su se i vaše poslovanje i trendovi u branši promijenili od početaka do danas?

– Od pokretanja tvrtke do danas naše je poslovanje usmjereno na dvije skupine klijenata – privatne i korporativne. Trendovi se mijenjaju iz godine u godinu, a Altera aktivno sudjeluje u njihovu kreiranju. Klijenti se sve više odmiču od klasike i prihvaćaju svjetske trendove. Primjerice, posljednjih su godina popularna vjenčanja inspirirana putovanjima i high-glamour eventi. S druge strane, industrija evenata lagano se okreće održivosti, što nas iznimno veseli. Današnji organizatori i klijenti ekološki su osvješteniji te se brinu o tragu koji svojim eventom ostavljaju na okoliš.

Kako ste zadovoljni s rezultatima poslovanja prošle godine?

– Nakon vrlo izazovne dvije godine koje je obilježila koronakriza, 2022. zabilježili smo znatno veći rast kako u broju upita, tako i u količini realiziranih projekata, pa razmjerno tome i prihoda. Klijenti su jedva dočekali proglašenje kraja pandemije te smo organizirali i opremili velik broj evenata. Uz to, predstavili smo naš najnoviji projekt Organic Altera, koncept održivih evenata, paviljona i glamping kućica, za koji otad dobivamo brojne upite privatnih i poslovnih klijenata.

S obzirom na nestabilnost cijena posljednjih godinu dana, možete li nam reći kako se to održava na vaš posao, ali i na cijene vaših usluga?

– S obzirom na inflaciju koja je zahvatila Hrvatsku ove godine, naši su dobavljači podigli cijene svojih proizvoda i usluga te smo i mi bili primorani prilagoditi cijene naših usluga novonastaloj situaciji. Uvijek nastojimo održati balans cijena i usluga koje nudimo na zadovoljstvo svih uključenih u organizaciju eventa – od klijenta preko dobavljača do nas kao organizatora.

Iako svi pokušavamo zaboraviti korona krizu, činjenica je da je ona snažno utjecala na event industriju. U 2020. godini ste predstavili investiciju vrijednu 21,5 milijuna kuna. Kako se kombinacija krize i investicije odrazila na vaše poslovanje?

– Koronakriza donijela je veliku neizvjesnost i ozbiljno pogodila industriju evenata. Posljedice su se osjetile i u našem poslovanju, no iz tog smo problema izvukli nešto dobro i naš se način rada pokazao kao velika prednost. Budući da su naši paviljoni modularni, što znači da se njihov oblik može prilagoditi svakoj situaciji i terenu, a uz to se mogu otvoriti sa svih strana, eventi na otvorenom – premda u manjem obimu – nastavili su se održavati jer su bili sigurni u smislu zaštite od koronavirusa.

U tom smo se periodu probili i na inozemno tržište i ostvarili suradnje sa susjednim zemljama. Tako su naše usluge otad dostupne u Europi te čak 35 posto prometa ostvarujemo izvozom.

Također, 2020. otvorili smo novu Alterinu poslovnicu u Sv. Ivanu Zelini. Riječ je o jedinstvenoj lokaciji koja obuhvaća radni prostor za proizvodnju i preradu platnenih artikala, centralno skladište, radni prostor za sve zaposlenike te showroom koji omogućava kvalitetno predstavljanje proizvoda i usluga našim mladencima te ostalim klijentima. Na licu mjesta klijent može vidjeti kako bi izgledala dekoracija njegova prostora, odabrati stolice, stolove, ukrase, pribor za jelo i dr. To je znatno pojednostavnilo proces organizacije i dogovora oko svakog pojedinog eventa te unaprijedila naše poslovanje.

Kako se i koliko razlikuje tržište evenata u drugim državama u odnosu na Hrvatsku?

– Više i nema razlike između domaćeg i stranog tržišta evenata. Nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju proširili smo usluge na europsko tržište, a zahvaljujući networkingu i komunikaciji s inozemnim kolegama pratimo najnovije svjetske trendove i predstavljamo ih domaćim klijentima. U svijetu je sve veći naglasak na održivim eventima te općenito na očuvanju okoliša, ulozi nas kao organizatora u smanjenju ili neutralnosti ugljičnog otiska, i ponosni smo što smo predvodnici tog pokreta u Hrvatskoj. Sve je više klijenata ekološki osviješteno te bira prirodne materijale, najam opreme umjesto kupnje, izbjegava jednokratne dekoracije i rado angažira lokalne dobavljače.

Imate li u Hrvatskoj ljeti potražnje za eventima od stranaca?

– Naravno. Hrvatska je popularna lokacija za destinacijska vjenčanja, a sve je traženija i u smislu korporativnih evenata, osobito gradovi na obali. Iznimno nam je drago što pridonosimo izgradnji slike Lijepe Naše kao top des

Više o temi

Izvor:Lidermedia.hr