Ulaganje u istraživanje i razvoj ne donosi novac preko noći, upozoravaju upućeni, ali uglavnom dodaju da se takva ulaganja isplate već u srednjem roku – lansiranjem novih proizvoda, povećanjem proizvodnje, izvoza i produktivnosti. A potvrđuju i iskustvo izvrsnog prodajnog i marketinškog alata, posebno na stranim B2B tržištima. Sama činjenica da je nepoznata tvrtka negdje iz Hrvatske sposobna zadovoljiti zahtjeve eurokrata donosi znatnu konkurentsku prednost.

Protočni bojler

Strategije pametne specijalizacije u tom su smislu solidan protočni bojler za kanaliziranje novca iz europskih fondova u istraživanju, razvoju i inovacijama hrvatskih tvrtki. Upravo je taj segment (R&D) rak–rana domaće poslovne scene. Novac za tu namjenu spremljen je u više ladica – od niza programa iz Europskog strukturnog i investicijskog fonda (ESIF) do Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO). Pet odabranih sektora iz Strategije za prethodno razdoblje, 2016. – 2020., obogaćeno je novim područjem – digitalnim proizvodima i platformama, a područje hrane i biokemije razdvojeno je na prehrambeni i drvni dio. Ostala ‘prioritetna područja’ (zdravlje, energija, promet i sigurnost) i dalje su među prioritetima, samo s nešto drukčijim nazivima i definicijama.

Sedam prioritetnih sektora

  1. Personalizirana briga o zdravlju
  2. Pametna i čista energija
  3. Pametni i zeleni promet
  4. Sigurnost i dvojna namjena: svijest, prevencija, odgovor i sanacija
  5. Održiva i kružna hrana
  6. Prilagođeni i integrirani proizvodi od drva
  7. Digitalni proizvodi i platforme

No važniji od definicije jest, naravno – raspoloživi novac. Do danas su Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo znanosti i obrazovanja temeljem prethodne Strategije sklopili oko tisuću ugovora s poduzetnicima sa oko milijun eura dodjele nepovratnih sredstava.

Podjednako je izdašna i nova tranša – od 2021. do 2029. U prijedlogu nacrta strategije planirani su projekti IRI vrijednosti od milijardu i pol eura. Iz europskih fondova bit će dostupno gotovo 1,2 milijarde eura (od čega 38 posto iz NPOO-a), iz proračuna 60 milijuna, a od korisnika se očekuje da će se projekti sufinancirati s ukupno 327 milijuna eura.

Najmanji najviše profitira

Ključno je zainteresirati male poduzetnike za programe istraživanja i razvoja. Naime, dok velike tvrtke s uhodanom logistikom već rutinski posežu u europsku blagajnu, u dokumentu nove strategije navode se podaci prema kojima najveće povećanje produktivnosti kad se u istraživanju i razvoju te nematerijalne imovine bilježe mikropoduzeća i mlada poduzeća. Treba se samo usuditi.

Usudio se vlasnik Alius grupe Predag ​​​​Krndi. Najprije je povukao novac za istraživanje i razvoj za projekt Pharmabox, pametne kutije za temperaturno kontrolirani transport lijekova, a zatim za komercijalizaciju inovacija i internacionalizaciju. U tri slučaja

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr