Najpoznatija platforma za dijeljenje prijevoza obavijestila je svoje korisnike da se od sada, osim prijevoza osobnim automobilima, putem njihove platforme BlaBlaCar autobus mogu bukirati i putovanja autobusima.

Nije još možda skroz jasan koncept i model po kojem će usluga funkcionirati no može se pretpostaviti da će licencirani autobusi koristiti BlaBlaCar platformu za prodaju karata neprodanih sjedala i na taj način popunjavati autobuse putnicima. Nije isključeno da će tako u jednom autobusu postojati više cjenovnih razredakako je to već slučaj s autobusima koji su sjedali putem platformi.

Nismo od BlaBlaCara dobili odgovor na pitanje kako će točno funkcionirati njihov model u Hrvatskoj i je li po svim parametrima zakonit, kao ni od Ministarstva mora, prometa i veza, odgovor na pitanje je li BlaBlaCar Bus tražio ikakvu licencu za poslovanje na tržištu autobuskog prijevoza.

Na stranici BlaBla Cara objašnjeno je:

– Na BlaBlaCaru želimo ponuditi najbolje cijene kako biste mogli putovati po nižim cijenama. U većini slučajeva ne trebaš printati autobusnu kartu, a kopiju ćeš dobiti i e-mailom. Ovisno o prijevozniku, koji je naveden na karti, imat ćeš opciju printati kartu ili pokazati e-kartu prije ukrcavanja. Kad rezerviraš prijevoz dobit ćeš i broj sjedala. Taj će broj biti naveden na autobusnoj karti koja će biti poslana e-mailom. Za neke posebne linije i odredišta možete odabrati koje sjedalo želite uz malu dodatnu naknadu – piše na njihovoj stranici.

BlaBlaCar autobusi voze već dulje vrijeme u Francuskoj, ali i na međunarodnim europskim linijama i tu uslugu sada šire i na ostale europske destinacije. Dosta njihovih putovanja izravne su rute između velikih gradova. Prodaja karata se radi putem Omnio uslugaautoriziranog za BlaBlaCar-ovu prodaju karata te na njihovim stranicama piše kako jednom, kada putnik rezervira kartu, može uspoređivati ​​rute i cijene kako bi se pronašao najbolji raspored po najboljoj cijeni.

Hrvoje Meštrovićpredsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika objašnjava kako ne vidi ništa sporno u radu BlaBlaCar Busa ako svi prijevoznici koji će prodavati karte preko njihove platforme imaju sve potrebne dozvole.

– Nije važno kako je karta prodana, važno je da li prijevoznik ima sve dozvole i usluge prema svim europskim odredbama i hrvatskim zakonima: plaćanje vozača, vrijeme odmora vozača, broj prekršaja, poštivanje voznih redova, sigurnost u prometu i sl. Platforme koje to ne poštuju su u prekršaju, međutim svu odgovornost snose prijevoznicia ne globalne platforme – objašnjava Meštrović.

Ipak naplata provizije

U slučaju BlaBlaCar usluge dijeljenja prijevoza osobnim automobilom, do sada je to izgledalo ovako: U aplikaciji ili na BlaBla web stranici unijeli su podatke o vremenu i lokaciji na kojoj želite da vas vozač pokupi. Vozaču biste platili ‘na ruke’ dogovoreni iznos koji je prethodno odredio i oglasio na BlaBlaCar platformi. Bez ikakvih papira, ugovora, računa i sl. Sa autobusima to teško može isto funkcionirati: – Ako prijevoznik stane na autobusnoj stanici u Karlovcu, onda stane u Karlovcu i to onda ne može biti Zagreb ili neki drugi grad. Proviziju BlaBlaCar Bus pretpostavljam da ne uzima od putnika već od prijevoznika – smatra Meštrović.

Taj vrlo misteriozni poslovni model BlaBla Cara trajao je dosta dugo u kojem nije bilo previše poslovne logike. Nema naknade za uslugu ili proviziju, nema oglasa na web stranici iu aplikaciji. Odakle sredstva za poslovanje i kako je nastao BlaBlaCar?

Odgovor je stigao prije malo više od mjesec dana, kada je BlaBlaCar počeo naplaćivati ​​proviziju za dogovaranje prijevoza osobnim automobilom, što je u javnosti izazvalo podijeljene reakcije. Na njihovim stranicama nije točno navedeno koliko ona iznosi jer se automatski dodaje na cijenu koju odredi vozač, no prema komentarima na internetu se čini da ona za vožnju koja košta 20 do 25 eura iznosi četiri do pet eura, odnosno 20-ak posto.

– Sve vam te platforme rade po istom principu. Dok god neki start up ima kapital i ulagače koji stoje financijski iza tajanstvenog poslovnog modela, takve platforme mogu raditi besplatno, bez zarade. Kad privuku milijune ili milijarde korisnika, investitori uložena sredstva mogu vratiti u roku od

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr