U vjetrovito, ali sunčano travanjsko jutro inženjeri i drugi vrijedni zaposlenici tvornice brodskih motora SCAM marine već su na svojim radnim mjestima, a glasan zvuk proizvodnog pogona potpuno razbuđuje i nas novinare koji smo došli čuti poduzetničku priču jedne od najvećih tvrtki u općini Viškovo iznad Rijeke. Dok znatiželjno promatramo izložbene primjerke motora u predvorju zgrade, ugošćuju nas suvlasnici Mauro Superina i njegov sin Edi Superinapripadnik treće generacije u obitelji na čelu tvrtke, te glavni financijski direktor Dragan Sladonja.
Iako scam na engleskom jeziku znači ‘prijevara’, u viškovskoj tvrtki označava skraćenicu nastalu od prvih slova prezimena Superinaimena pokojnog strica Klaudijedjeda Amadeus ja oca Maura, tvrtkinih osnivača. Taj im naziv na mnogim tržištima koji izvoze svoje proizvode nipošto ne stvara probleme. Štoviše, već su se više od trideset godina prepoznali po proizvodnji dizelskih brodskih motora za ribarske i turističke brodove, ovisno o namjeni, ali i širokoj paleti drugih proizvoda poput hidrauličkih kormila, palubne opreme i aluminijskih vitla.
Kako nam govori Edi Superina, tajna je u tome što su njegovi prethodnici počeli raditi ono što je nedostajalo na tržištu, a to su proizvodi izrađeni po mjeri kupaca. Poslovni uspjeh, dakle, krije se iza njihove fleksibilnost i inovativnost koje im, za razliku od svjetskih proizvođača, omogućuju prilagodbu različitim željama kupaca.
– Prepoznati smo na tržištu jer izlazimo u susret klijentima izrađujući prilagođene, custom-made, specifične aplikacije u skladu s njihovim zahtjevima, dok naši konkurenti proizvode serijske i standardne proizvode, što im otežava prilagodbu aplikacija njihovom brodu modeli motora – kaže Edi.
Upoznaj svoja tržišta
Kako imamo priliku vidjeti uživo, većina poslovanja SCAM marinea odnosi se na proizvodnju brodskih motora i brodske opreme, a prodaja je manji dio poslovanja. U Hrvatskoj trenutno oprema tri broda, no doznajemo da mu mnoge narudžbe dolaze s afričkog ja skandinavskog tržišta. Jedno je mnogo veće, a drugo tehnološki zahtjevnije i konkurentnije. Upitan kako je raditi na ta dva dijametralno suprotna tržišta, mlađi Superina odgovara da su njemu kao proizvođaču zanimljiva sva tržišta, no otkriva da je najveća razlika između jedne azijske države u kojoj posluju, Bangladešai Skandinavije.
– Na tržištima kao što je Bangladeš, gdje smo u posljednje vrijeme sve prisutniji, manja je zarada po satu i proizvodu, no ondje su veće narudžbe, katkad i do šezdeset motora, što popunjava naše kapacitete. S druge strane, iz Norveške dobivamo narudžbe od maksimalno deset komada, ali ti su proizvodi prema izboru materijala i sofisticiraniji tehnologiji, pa se na njima može više zaraditi – objašnjava Edi.
Koliko god narudžbe bile različite, svaki taj posao, u Africi i na Srednjem istoku, održava kontinuitet tvrtkine proizvodnje, a time i zaposlenost njezinih pedesetak radnika koje susrećemo u pogonu. Najzanimljivije joj je tržište egipatsko.
– Zbog Sueskog kanala, rijeke Nil te Crvenog i Sredozemnog mora u Egiptu postoji velika potražnja za plovilima i opremom za njih, što nam daje mogućnost ponuditi cjelovita tehnološka rješenja prilagođena tržištu i potrebama. Afričko tržište, nažalost, još ne traži sofisticirane proizvode poput skandinavskog – dodaje Edi.
Proizvodnu tehnologiju i strojeve pokazuje nam Mauro Superina, a obraća nam se pozornost i na posebnu, prašnjavu prostoriju unutar pogona – ljevaonicu obojenih metalagdje nas obuzima poseban miris lijevanog materijala.
To je posljednja preživjela ljevaonica u Primorsko-goranskoj županiji. Vulkan je odavno završio u stečaju, a Vulkan-nova više nema ljevaonicu. Nema više ni Torpeda, pa ni Rikarda Benčića, ao propasti te tvrtke najbolje svjedoči što je u njezinoj zgradi danas – muzej.
Kakvi su financijski rezultati ove obiteljske tvrtke, kako se hrvaju s inflatornim pritiscima, ali i nedostatkom radne snage, pročitajte u reportaži u novom broju tiskanog i digitalnog izdanja Lidera.
Više o temiIzvor: Leadermedia.hr