Među hrvatskim tvrtkama samo ih je nekolicina spremna za regulaciju, većina tek treba osvijestiti da moraju hitno pokrenuti svoje programe za odgovorno korištenje umjetne inteligencije, inače će se dodatno zaostajati za konkurenciju
Diljem svijeta u nastojanju da se regulira umjetna inteligencija, pa se tako u više od 60 zemalja, uključujući i članice Europske unije, razmatra preko 800 različitih mjera regulacije. Nije mi čudno da je tako, umjetna inteligencija moćan alat koji pojedincima i društvima može donijeti znatne koristi, ali može biti i ‘crna kutija’, stoji u priopćenju The Boston Consulting Groupa.
Načine na koje funkcionira umjetna inteligencija, kao i rezultate koje proizvodi, često je teško razumjeti u cijelosti. Jasno je kako je vladama država u interesu da društvo zaštite od promašaja umjetne inteligencije kao što su pristranost u algoritmima ili netočni rezultati upita i naloga umjetne inteligencije. Dobar su primjer za to pogrešne medicinske dijagnoze. Zbog potencijala rasta poslovanja potaknutog korištenjem umjetne inteligencije, očito je kako tvrtke također imaju velik interes za njuno velika je opasnost od poslovnih promašaja zbog pogrešnih ishoda koje umjetna inteligencija može proizvesti.
Baš zbog toga, iznenađujući su rezultate velike globalne ankete BCG-a, prikazane kroz digitalni indeks ubrzanja (Digital Acceleration Index – DAI), koji su pokazali da je samo 28 posto od 2700 anketiranih tvrtki spremno za novu regulaciju umjetne inteligencije.
– Hrvatska ima više kompanija koje su regionalni lideri digitalne transformacije, posebno u telekomunikacijskom i tehnološkom sektoru. Upravo su to i tvrtke koje će biti najspremnije na uvođenje regulative umjetne inteligencije, kad ona stupi na snagu u Europskoj uniji i zatim bude transponirana u Hrvatsku. Za hrvatsku tvrtku važno je osvijestiti da umjetna inteligencija dolazi i da treba pokrenuti vlastite inicijative korištenja odgovorne umjetne inteligencije upravo sada kako ne bi zaostali u gospodarskom razvoju koji će se izgledno ubrzati upravo zahvaljujući umjetnoj inteligenciji – istaknuo jeTomislav Čorakhrvatski partner u BCG-u.
Odgovorno korištenje umjetne inteligencije
Čorak je dodao i da je nužno da se načini primjene umjetne inteligencije reguliraju kako bi se spriječili nepovoljni ishodi koji bi mogli nastati zbog nesavjesne i neodgovorne primjene, ali i da odgovorno korištenje umjetne inteligencije stvara goleme mogućnosti za ubrzani rast tvrtki.
U BCG-u su odlučili istražiti načine na koje se tvrtke već sada mogu pripremiti na regulativu koja tek dolazi, i koja će izgledno različito izgledati u različitim dijelovima svijeta.
Najbolji je način pripreme unutar tvrtke pokrenuti tzv. Inicijativu za odgovornu umjetnu inteligenciju (Odgovorna umjetna inteligencija – RAI). U središtu svake takve inicijative trebaju biti načela koja naglašavaju odgovornost, transparentnost, privatnost i sigurnostkao i pravednost i uključenost pri razvoju i primjeni algoritama. Riječ je o okviru kojeg bi se trebali pridržavati oni koji razvijaju, kao i oni koji umjetnu inteligenciju primjenjuju. Primjenom tih načela i jedni i drugi će biti spremni za bilo koji oblik regulativne umjetne inteligencije koja će biti u primjeni.
Već sada mnoge kompanije vide inicijative za odgovornu umjetnu inteligenciju kao pitanje korporativne usklađenosti, ono što kolokvijalno nazivamo usklađenostobjašnjavaju u Boston Consulting Groupu, no riječ je o nečem puno moćnijem – mehanizmu koji omogućuje inovacije – poboljšava performanse umjetne inteligencije i ubrzava Povratne informacije cikluse.
Tvrtke koje to razumiju i dolazeću regulaciju vide kao priliku umjesto kao teret zadovoljit će i zakonodavce i svoje dioničare. Inicijativa za odgovornu umjetnu inteligenciju posebno je važna zbog činjenice da će nova regulativa korištenja umjetne inteligencije u poslovanju biti složenija: primjerice, kad će tvrtke morati objasniti kako je umjetna inteligencija koju koristi donijela neku odluku.
Raste pritisak na poduzeće
Uz anketu koju je proveo BCG za DAI indeks, u suradnji s MIT’s Sloan Management review pokazao je istraživanje o primjeni RAI inicijative u tvrtkama.
Jedna od glavnih informacija koju su doznali bila je da potrebno je oko tri godine da tvrtka napreduje u odgovornom korištenju umjetne inteligencije. Iako je regulacija umjetne inteligencije (EU Artificial Intelligence Act) još uvijek u fazi prijedloga u EU, tvrtke ne smiju čekati njezin stupanj na snagu kako bi počele provoditi vlastite inicijative za odgovorno korištenje umjetne inteligencije.
Zbog toga konkurencije i mogućih propuštenih prilika, pritisak na poduzeće raste. Odgovorno korištenje umjetne inteligencije kompanijama pomaže u dizajniranju i upravljanju sustavima koji su u skladu s kompanijskim vrijednostima te uvaženim i prihvaćenim shvaćanjima ispravnog i pogrešnog. Ali, RAI pomaže potaknuti i transformativne procese unutar tvrtke, jer im pomaže skalirati korištenje umjetne inteligencije, pomaže im rano prepoznati i riješiti probleme, te na kraju, olakšava prihvaćanje korištenja umjetne inteligencije od strane zaposlenika, kupaca i drugih dionika. Pridržavanjem RAI načela, tvrtke minimizirati negativne posljedice umjetne inteligencije, a istovremeno korištenjem kroz inovacije stvaraju dobrobiti za sebe i društvo u cjelini. Međutim, neke su tvrtke u tom pogledu već otišle dalje od drugih.
Digitalna zrelost kao indikator
BCG izdvaja zanimljiv podatak, a to je da pripremljenost na odgovorno korištenje umjetne inteligencije korespondira s digitalnom zrelošću, odnosno koliko su tvrtke odmakle u digitalnoj transformaciji poslovanja. Tvrtke koje su bile u gornjem kvartilu rezultata DAI indeksa bile su čak šest puta bolje pripremljene za odgovorno korištenje umjetne inteligencije od onih u donjem kvartilu.
Nije čudo da su najbolje pripremljene tvrtke iz telekomunikacijskog sektora, tehnološke tvrtke i tvrtke koje se bave robom široke potrošnje, dok najviše zaostaju energetske tvrtke i javni sektor. To bi trebalo biti ozbiljno upozorenje zakonodavcima, jer propusti u korištenju umjetne inteligencije mogu narušiti povjerenje u vladu, što je upravo suprotno od onoga što svaka odgovorna vlada želi.
Nadalje, pripremljenost na odgovorno korištenje umjetne inteligencije razlikuje se i među regijama. Tvrtke iz azijsko-pacifičke regije imaju veću vjerojatnost da će imati zaposlenike odgovorne za etičku upotrebu umjetne inteligencije nego europske tvrtke ili tvrtke iz SAD-a i Kanade. Zato je zanimljivo da europski menadžeri svoje tvrtke smatraju najboljima
Više o temiIzvor: Leadermedia.hr