Recept za inteligentno uključivanje umjetne inteligencije: Tajni sastojci da pita ne postane skuplja iz posude u kojoj se peče

Lideri su svjesni brzine kojom se svijet mijenja i kako primjena generativne umjetne inteligencije i alata kao što su ChatGPT, Bing AI Chat, Midjourney… pomažu ljudima da postanu produktivniji. Oni znaju da alate umjetne inteligencije ne treba samo koristiti, već i iskorištavati, ali je zagonetka kako učiniti odgovorno i etički. Rješenje se vidi u praksi

ChatGPT, Bing AI Chat, Midjourney… Čini se da ne prestajemo pričati o alatima umjetne inteligencije. Ne možemo odlučiti jesmo li samo zadivljeni i impresionirani oni koji mogu ili smo pritom pomalo i prestrašeni. Ili jedno i drugo. Preko noći doslovno se dogodila eksplozija nove kreativnosti i eksperimentiranja, AI (umjetna inteligencija) izbacuje fotografije koje osvajaju nagrade, pjesme koje postaju globalni instant-hitovi, a osim toga programira, piše novinarske tekstove, SEO oglase, statuse za društvene mreže, pa i poslovne planove. I onda se logično pitamo, ako to sve može danas, kada su ti alati trenirani na malim količinama podataka, što će tek moći kasnije, kad su se u toj tvrtki koje su te alate osmislile počnu slijevati milijarde dolara, eura, juana i svih drugih valuta novih investitora. Hoće li nas tada AI zamijeniti? Hoće li nam uništiti posao? Hoće li se, jezik pregrizla, okrenuti u jednom trenutku protiv nas?

Stručnjaci ponavljaju da te odgovore još nema, ali da se ne treba bojati katastrofičnih scenarija. Uz to, savjetuju da sada sve te alate ne treba samo koristiti nego i koristiti. Osobito u poslu, za početak kao pomoć pri organiziranju ljudi koji su stručnjaci u svom području kako bi uštedjeli vrijeme i bili produktivniji.

Što vam treba

Suosnivač i partner u konzultantskoj kući Best Advisory Vedran Antoljak ističe da tvrtke koje posluju u Hrvatskoj mogu uključiti umjetnu inteligenciju (AI) u poslovne procese na različite načine, ovisno o njihovoj veličini i potrebama, a dao je i tri primjera koja ujedno mogu biti i područja digitalne transformacije poslovanja neke organizacije. Prva je upotreba AI-ja u sklopu aktivnosti digitalnog marketinga. Drugi je personalizacija korisničkog iskustva i korisnička podrška u kojoj poboljšavamo korisničko iskustvo, zadovoljstvo i lojalnost korisnika. Treći primjer kako tvrtka može primijeniti AI je na području ljudskih potencijala, gdje uz njegovu pomoć možemo ubrzati procese upravljanja, identificiranja i odabira talenata na tržištu.

– Mislim da postoji predrasuda da su AI alati skupi i nedostupni. Vjerujem da svaka mala, srednja ili velika organizacija u svim sektorima i industrijama može i treba koristiti AI alate u poslovanju. Naime, mnogi su od tih alata besplatni, poput ChatGPT-ja, a oni koji se plaćaju zaista opravdavaju trošak pretplate, koji je često vrlo nizak i za jednu manje financijski moćnu tvrtku – istaknuo je Antoljak.

Za odabir odgovarajuće AI tehnologije za poslovne potrebe, prvo i najvažnije je, naglašava Antoljak, definirati poslovne ciljeve, tj. što želimo postići uvođenjem AI-ja u poslovanje. Na početku je važno razjasniti svoje poslovne potrebe, ciljeve i probleme koje želimo riješiti pomoću AI-ja. Sljedeći korak koji obično slijedi je tehnološko izviđanje, proces u kojem pretražujemo i testiramo dostupne AI alate i platforme koje se fokusiraju na vašu industriju ili problematiku. Potom uspoređujemo tehnologije prema funkcionalnostima, cijeni, podršci i potrebama za prilagodbom. Na kraju odabira odgovarajuće tehnologije važno je, savjetuje, pretražiti studije slučaja i povratne informacije drugih korisnika o odabranim AI tehnologijama.

Nužni koraci

A kad se odlučimo za AI alate, ne treba zaboraviti na odgovornost i transparentnost, pogotovo u procesima donošenja odluka, osobito u osjetljivim područjima kao što su ljudski resursi, financije i marketing.

– Ključne mjere koje možemo poduzeti da bi se osigurala etična upotreba AI sustava su razvoj etičkih smjernica, transparentnost algoritama, edukacija zaposlenika i partnera, redovita i neovisna procjena, uključivanje stručnjaka raznih disciplina te kontinuirana komunikacija s korisnicima. Osim toga, u poslovanju s umjetnom inteligencijom osiguranje privatnosti i sigurnosti podataka ključno je za zaštitu interesa klijenata i tvrtke. Da bi se to postiglo, važno je obratiti pozornost na anonimizaciju podataka, tj. treba ukloniti ili zamaskirati osobne identifikatore prije obrade. Uza sve to pristup osjetljivim podacima trebao bi biti ograničen samo na ovlašteno osoblje. Primjena enkripcije podataka tijekom pohrane i prijenosa dodatno će osigurati zaštitu podataka. Ponovite sigurnosni pregled i testiranje potrebni su da biste otkrili i riješili potencijalni sigurnosni propust. Napokon, edukacija zaposlenika o važnosti zaštite privatnosti i sigurnosti podataka te najboljim praksama u tom području osigurat će se da se svi članovi tima pridržavaju istih standarda i odgovorno se koriste AI tehnologijom – objasnio je Antoljak.

Obrazovanje kao imperativ

Smatra da je edukacija zaposlenika i dionika o etičkim i odgovornim praksama u korištenju umjetne inteligencije u poslovnim procesima imperativ, kao i edukacija zaposlenika i partnera o mogućnostima i opasnostima koje AI donosi. Svaka tvrtka koja se odluči koristiti i implementirati AI alate preporučuje organizaciju profesionalno vođenih interaktivnih i zanimljivih radionica i/ili na liniji tečajeva koji će privući pozornost zaposlenika i drugih dionika na temu. Razmislite, kaže, io korištenju videosadržaja, kvizova i praktičnih primjera kako bi se osiguralo da su koncepti jasni i zanimljivi. Ne treba zaboraviti ni na suradnju s internim i vanjskim stručnjacima iz područja upravljanja, a koji imaju iskustva u radu s AI tehnologijama, jer će se tako kreirati bolji sadržaj koji se temelji na stvarnim situacijama (use-caseovima), naučene lekcije i najbolje prakse.

– To će osigurati stjecanje uvida u konkretne situacije u kojima bi se etička pitanja mogla nastati, što će pomoći u boljem razumijevanju problema. Osim toga, potaknite otvorenu komunikaciju i razmjenu ideja o etičkim i odgovornim praksama u upotrebi AI-ja među zaposlenicima. Stvaranje sigurnog okružja za raspravu i postavljanje pitanja može pomoći u razvoju dubljeg razumijevanja i boljem usvajanju etičkih načela. I na kraju, nemojte zaboraviti osigurati zaposlenicima kontinuiranu edukaciju. Osigurajte redovite obuke, ažurirajte sadržaj s obzirom na nove trendove i razvoj AI tehnologije te ohrabrujte zaposlenike i dionike da se neprestano usavršavaju u ovom ključnom području, posebno u smislu eksperimentiranja i isprobavanja – savjetovao je Antoljak.

Niste vi ekspert za sve

Drago Cmuk, partner i direktor Mazars Digitala, kaže da je uključivanje bilo koje tehnologije u poslovne procese strateško pitanje koje podrazumijeva analizu procesa i potreba. Prema njegovom mišljenju, ako tvrtke prepoznaju ručne i rutinske poslove koji ne dodaju vrijednost i ako naprave analizu troškova ručnog rada, onda je vrlo lako donijeti odluku. Međutim, postoji još jedan problem.

– Nerijetko se procijene mogućnosti tehnologije, pa se događa da bude skupljena pita od tepsije. Svaka industrija ima područja koja je relativno lako identificirati i automatizirati ako se tome pristupa sustavno. Obično je najbolje raditi vanjske stručnjake. Robotska automatizacija procesa jedno je takvo područje gdje se obično automatizira bilo kakvo kliktanje ili pretipkavanje s papira ili iz aplikacije u aplikaciji. To se danas rješava vrlo brzo i učinkovito. No tu su i brojne druge, naprednije primjene i moj je savjet uvijek isti: krenuti što prije malim, hrabrim i mudrim koracima – naglasio je Cmuk.

Na pitanje kako odabrati odgovarajuću AI tehnologiju za poslovne potrebe i gdje naći stručnjake za implementaciju AI-ja u poslovne procese, Cmuk odgovara da već sada postoji mnoštvo tehnologija i nove se razvijaju svaki dan i najbolji savjet koji može dati ljudima jest da prestanu pokušavati biti stručnjaci za sve.

– Ljudi se trebaju fokusirati na poslove gdje su stručni i gdje donose najvišu vrijednost. Vjerojatno nije najpametnije da sami popravljaju automobile, vodovodne cijevi ili elektroinstalacije. Isto tako, postoje ljudi koji se bave tim tehnologijama i njih treba pitati, posebno konzultante koji poznaju određene industrije, što je uvijek najbrže i najisplativije, a odgovori su bez pristranosti ili uljepšavanja – odgovara Cmuk.

A kako sve to odraditi odgovorno, to je drugi par rukava. AI ne može biti odgovoran jer on nema svijest, odgovorni su uvijek ljudi koji tu tehnologiju upotrebljavaju i/ili programiraju. Osim toga, ne treba zaboraviti, podsjeća Cmuk, da umjetna inteligencija ne postoji, odnosno tu nije riječ o inteligenciji nego o jako moćnim algoritmima koji djeluju prema više ili manje zadanim pravilima.

AI pismenost

Aco Momčilovićsuosnivač Global AI Ethics Institute, kaže da in

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr