Nova direktorica Mastercarda u Hrvatskoj Gea Kariž na to je mjesto došla s pozicije voditeljice marketinga. U petnaestogodišnjoj marketinškoj karijeri radila je u nekoliko tvrtki; među ostalim, šest godina provedeno je u financijskoj industriji. U razgovoru za Lider govori se o financijskoj tehnologiji i novim trendovima plaćanja, Mastercardovom doprinosu digitalizaciji, društveno odgovornom poslovanju te ciljevima koje se namjerava realizirati.
Koji su izazovi pred vama?
– Moja nova pozicija zapravo pokazuje kako se Mastercard mijenja. Iako je kartično poslovanje danas, ali i prethodnih desetljeća, okosnica našeg poslovanja, počeli smo se transformirati u sveobuhvatnog partnera za svakog izdavatelja, trgovca ili državnu upravu. Ta strategija počiva na diverzifikaciji izvan tradicionalnih kartičnih plaćanja i temelji se na težini da budemo ispred svog vremena i stalnih promjena u ponudi usluga, rješenja, tehnologija i proizvoda zahvaljujući kojima će potrošači i poduzeća biti učinkovitiji, ali i koji će njihovu svakodnevnicu učiniti ugodnijom. Taj potez dio je šireg plana jačanja menadžerskog tima kako bi se u skladu s tom strategijom bolje odgovorio na tržišne zahtjeve u Hrvatskoj i susjednim zemljama. Fokusirat ću se na razmjenu iskustava i uvođenje platnih i općenito digitalnih tehnologija u sklopu javno-privatnih partnerstava u područjima poput prometa, socijalne skrbi i sl. Želimo da suvremene tehnologije, primjerice analitika podataka, e-trgovina i naše digitalne usluge, olakšaju poslovanje i omoguće da novčani tokovi budu transparentniji za javni sektor, ali isto su vrijeme izvrstan obrazovni alat za poticanje građana da počnu razmišljati digitalno.
Gdje vidite nove prilike?
– Plaćanja su sve više bezgotovinska, a uloga industrije u poticanju inkluzije postala je prioritet. Plaćanja također podupiru razvoj digitalne ekonomije i potiču inovacije – a sve to istovremeno funkcionira kao stabilna okosnica za naše gospodarstvo. Da bismo uspjeli, svi ćemo morati pogledati izvan vlastitih zidova. Zato surađujemo i nastavljamo surađivati s javnim i privatnim sektorom, s poduzetnicima i velikim korporacijama, s etabliranim igračima i startupovima. Svaka strana donosi različite vještine, uvide i perspektive, zajedno možemo povećati mogućnosti za sve. U Mastercardu vjerujemo da je buduća prilika u definiranju sljedećih inovacija i suradnje te ćemo nastaviti raditi na tome da poslovanje učinimo učinkovitijim, a život ugodnijim.
Ima li domaće tržište još potencijala za rast?
– Naravno. U Hrvatskoj je i dalje velik udio gotovine u malim transakcijama, što govori o daljnjem potencijalu za prihvaćanje digitalnog plaćanja u svakodnevnom životu. Također, upotreba mobilnog plaćanja još je relativno niska u usporedbi s drugim zemljama. Tu je i e-trgovina, koja će nastaviti rasti. Jedan od glavnih izazova za daljnji razvoj digitalnih plaćanja u Hrvatskoj jest osiguranje širokog spektra prihvatljivih točaka plaćanja i stvaranje konkurentnog tržišta. Potrebno je također uložiti napore u edukaciju potrošača o sigurnom korištenju digitalnog plaćanja kako bi se smanjio strah od mogućih zloporaba. Zaista očekujem da će se taj potencijal ostvariti u skoroj budućnosti, radimo na tome.
Je li trend rasta digitalnog plaćanja oslabio prestankom restriktivnih mjera zbog pandemije?
– Digitalno plaćanje nije usporilo s pandemijom. Projekcije govore da će globalno tržište digitalnih plaćanja narasti sa 96,19 milijardi USD u 2022. na 111,11 milijardi USD ove godine, uz godišnji stopu rasta (CAGR) od 15,5 posto.
Kakva je situacija u Hrvatskoj?
– Upravo provodimo istraživanje ‘MasterIndex’, što činimo svakog proljeća i jeseni, au kojem istražujemo i koliko se upotrebljavaju kartice te koje su preferirani načini plaćanja pojedinaca u Hrvatskoj. Dok čekamo najnovije podatke, mogu iznijeti one za jesen 2022., kad se već situacija u zemlji i svijetu gotovo vratila na postavke prije pandemije. Prema tom istraživanju, Hrvati dalje najviše žele plaćati karticama: njih 86 posto kartica bira se kao najpoželjniji način plaćanja, čak 60 posto ispitanika kupuje online svakog mjeseca, a uglavnom oni u dobnoj skupini od 30 do 39 godina te iz Zagreba. U odnosu na 2021., 2022. znatno je više ispitanika nosilo svoje platne kartice na putovanju u inozemstvu: 91 posto 2022. u odnosu na 76 posto 2021. Sve to pokazuje da smo se itekako naviknuli na blagodati digitalnog plaćanja i da teško od njega odustajemo .
Kako su financijska tehnologija i novi načini plaćanja utjecali na korištenje kreditnih kartica?
– Financijska tehnologija, fintech, sve je prisutnija i sve prihvaćenija, a primjećuje se i želja za novim financijskim iskustvima, posebno onima koje imaju pragmatične slučajeve upotrebe kao što su plaćanja u stvarnom vremenu i otvoreno bankarstvo. Potrošači ili, bolje rečeno, donositelji financijskih odluka sutrašnjice kao što je, primjerice, generacija alfa odrastaju u digitalnoj okolini, lako prihvaćaju sve digitalne novosti i sigurno će biti snažno zainteresirani za teme poput kriptovaluta, biometrijskih plaćanja i novih digitalnih oblika plaćanja. Sve te promjene stvaraju prilike i zapreke za igrače u plaćanju u cijelom svijetu ako nastavu voditi računa o promjenama potrošačkih preferencija, počnu istraživati načine za primjenu digitalnog identiteta i sličnih tehnologija sljedeće generacije i nastavu industrije stavljati inovacije u središte svog poslovanja. Na primjer, trgov
Više o temiIzvor: Leadermedia.hr