Kina je posljednjih 40 godina slovila kao svjetska tvornica svega i svačega, ali je ta priča činila se došao kraj. Kinesko doba globalizacije i integriranih opskrbnih lanaca počelo se urušavati oko 2018., nakon što je tadašnji američki predsjednik Donald Trump pokrenuo trgovinski rat protiv istočnoazijskog diva. Uz to i COVID kojeg su pratile stroge restrikcije u Kini, mnoge su zapadne tvrtke počele preispitivati ​​svoje poslovanje i proizvodnju na istoku.

– Geopolitičke napetosti, same po sebi, možda nisu rezultirale ovim razinom prestrojavanja opskrbnih lanaca, ali je COVID svakako pružio dodatno ulje na vatru – kaže Ashutosh Sharma, direktor istraživanja iz tvrtke Forrester za Insider.

Čak i neki kineski proizvođači premještaju dijelove svojih opskrbnih lanaca izvan Kine kako bi lakše upravljali rizicima. Ted Cannis, viši izvršni direktor u Fordu, rekao je za Financial Times u prosincu da je došlo do ‘velikog preispitivanja logističkih operacija’ u lancu opskrbe automobilske industrije i da će ‘lanac opskrbe biti u fokusu ovog desetljeća’.

Tri velike tvrtke već su najavile da se povlače iz ovisnosti o kineskoj proizvodnji, naime Apple, Mazda i TSMC.

Apple premješta svoj lanac opskrbe izvan Kine — ali još uvijek treba kineske izvođače za izradu Vision Pro head seta.

Apple se jako opekao kada su izbili prosvjedi kineskih radnika u tvornici iPhonea 2022. zbog restrikcije rada zbog Covide. Još od tada tvrtka pokušava diverzificirati svoje opskrbne lance dalje od Kine. Apple je već preselio dio svoje proizvodnje iPhonea u Indiji, a isto želi i sa svojom proizvodnjom iPada. Ipak, kao što smo rekli, još uvijek im treba Kina za proizvodnju Vision Pro head seta. Naime, koliko je Appleovo oslanjanje na kineske dobavljače najbolje vidljivo iz nedavne analize popisa materijala potrebnih za izradu Vision Pro-a. Prema Wellsenn XR, konzultantskoj tvrtki sa sjedištem u Kini, Apple se oslanja na čak osam kineskih tvrtki koje su mu potrebne kako bi izradio svoj Vision pro set.

Popis tvrtki uključuje i primjerice proizvođač modula kamere Cowell e Holdings i Luxshare, tvrtku koja sklapa proizvod za Apple. Tu je i tajvanski Foxconn koji je glavni dobavljač koji pomiče svoj lanac opskrbljivati ​​dalje od Kine.

TSMC je uložio 40 milijardi dolara u proizvodnju u SAD-u

TSMC, najveći ugovorni proizvođač čipova na svijetu, također je uhvaćen između geopolitičkih napetosti. TSMC je započeo proizvodnju u Kini 2004. Dvije od 18 tvornica TSMC-a nalaze se u Kini dok je velika većina tvornica još uvijek u Tajvanu. Iako iz TMSC-a nisu striktno naveli da napuštaju Kinu, objavili su da se šire druge, uključujući Tajvan i SAD. U prosincu je TSMC najavio da će otvoriti drugu tvornicu u Arizoni, povećavajući investicijske tvrtke u državi s 12 milijardi dolara na 40 milijardi dolara. Tvornice će biti djelomično subvencionirane od strane američkih vlada kroz CHIPS and Science Act, koji osigurava 52 milijarde dolara za jačanje američke proizvodnje poluvodičkih čipova.

Međutim, osnivač TSMC-a Morris Chang ustvrdio je da ulaganje nije razborito ni za TSMC ni za SAD. Naime, čipovi proizvedeni u TSMC-ovoj američkoj tvornici vjerojatno će biti 15 do 20 posto skuplji od onih proizvedenih u Tajvanu i Kini, rekao je Dylan Patel, glavni analitičar u tvrtki za istraživanje poluvodiča i konzultantskoj tvrtki SemiAnalysis. Inače, Apple je najveći kupac TSMC-a.

Mazda seli proizvodnju nekih dijelova natrag u Japan

Japanski proizvođač automobila Mazda bio je zagovornik proizvodnje autodijelova u Kini, ali se brzo predomislio. Krajem prošle godine, Mazda je rekla da će tražiti od svojih dobavljača dijelove za proizvodnju komponenti izvan Kine dok će povećati zalihe u Japanu. Taj potez je učio

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr