Na globalnoj razini, prema Navexovom istraživanju iz prosinca 2020. godine, 88% javnih poduzeća, 79% javno-privatnih partnerstava i 67% privatnih kompanija implementiralo je, barem formalno, neki oblik ESG programa u poslovanju.

Koliko su građani Hrvatske upoznati s ovim pojmom, zamjećuju li teme vezane uz ESG u medijima te je li im pri kupnji proizvoda i usluga važno ulaže li tvrtka u provođenje i komunikaciju ESG-principa? Tvrtka Medianet provela je sredinom lipnja istraživanje opće populacije na uzorku od 1000 odraslih stanovnika Hrvatske.

Jedan od deset ispitanika zna što je ESG

Za pojam ESG čuo je tek jedan od deset ispitanika. Mlađe dobne skupine (ponajviše od 25 do 34 godine) i ispitanici s visokim stupnjem obrazovanja u većem su udjelu čuli za pojam, u odnosu na ostale ispitanike, kao i stanovnici grada Zagreba, u odnosu na ostale regije.

Za pojam su, očekivano, češće čuli ispitanici koji se informiraju iz medija, a osobito oni koji čitaju novine. Iako ispitanici nisu u velikoj mjeri upoznati s akronimom ESG, teme vezane uz održivo poslovanje te upravljanje po principima ESG građani ipak zapažaju u nešto većem postotku pa 21% od svih ispitanih navodi da u medijima primjećuje teme vezane uz zaštitu okoliša i brigu o zajednici, 28 % je onih koji primjećuju dobro postupanje prema zaposlenicima u medijima, a 24 % brigu o zaštiti privatnih podataka. Ispitanici su najosjetljiviji kad je u pitanju korupcija. 35% od 100% ispitanih zamjećuje izvještavanje o korupciji, što uključuje podmićivanja javnih i državnih službenika, nezakonito zapošljavanje, nepotizam, pljačku imovine tvrtki, odnos prema zviždačima.

Osim što većina ispitanika od navedenih tema zamjećuje teme vezane uz korupciju, prilikom odabira proizvoda i usluga neke tvrtke, građani značajno veću važnost pridaju antikoruptivnoj politici proizvođača proizvoda koji kupuju, u odnosu na važnost koju pridaju brizi te za okoliš, šire, postupajući prema zaposlenicima i zaštiti privatnih podataka svojih klijenata.

Potrošačima bitna briga o okolišu

Promatrano na globalnoj razini, potrošačima je itekako bitna briga o okolišu te podupiru tvrtke koje djeluju u tom smislu, pokazuje istraživanje PwC-a. 57% potrošača u SAD-u, Brazilu, Velikoj Britaniji i Indiji smatra da bi tvrtka trebala učiniti više kako bi se ubrzalo rješavanje problema vezanih uz zaštitu okoliša, 48% očekuje od tvrtki napredak u socijalnom aspektu, a 54% očekuje povećanje fokusa na bolje upravljanje tvrtke.

Zaposlenici, s druge strane, žele raditi za čije poslovanje tvrtka podupire više ciljeva te potiče raznolikost, pravednost i uključenost u radnom okruženju.

Da su mediji itekako zainteresirani za ovu tematiku te njihov interes eksponencijalno raste iz godine u godinu, svjedoči analiza medijskih sadržaja tvrtke Medianet koja pokazuje da je spominjanje pojma ESG u hrvatskim klasičnim i digitalnim medijima, koje prati i pohranjuje partnerska tvrtka Presscut, u ovoj godini, u odnosu na isto razdoblje u prošloj godini, poraslo za 108 posto (s 2338 spominjanja u prvoj polovici 2022. godine na 4866 puta u prvoj polovici 2023. godine), au odnosu na 2021. godinu za čak 393 posto. Ono što je sigurno, još nismo dosegli vrhunac interesa medija i javnosti za teme vezane uz održivost, socijalni i korporativni napredak na dobrobit šire zajednice.

U Hrvatskoj ESG izvještavanje još nije obvezno, no kao članica Europske unije, morat će se u bliskoj budućnosti uskladiti s novom Direktivom o korporativnom izvješćivanju o održivosti, skraćeno CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) dovršenom u siječnju 2023. godine. Ipak, neke hrvatske tvrtke već sada dobrovoljno izvještavaju o ESG temama. Ulaganje u ESG postaje važan faktor prilikom donošenja odluke o investiranju, u privlačenju talenata i održavanju reputacije tvrtke.

Procjenjuje se da će Program Ujedinjenih naroda koji sadrži 17 globalnih ciljeva za održivi razvoj, koji su vodeći ESG okvir za velike tvrtke, otvoriti mogućnosti u vrijednosti od 12 trilijuna dolara, što je ekvivalentno 10% današnjeg globalnog BDP-a, i generirati 380 milijuna novih radnih mjesta u području energije, pametnih gradova, hrane i poljoprivrede te zdravstvene zaštite (izvješće BSDC-a Better Business, Better World).

S obzirom na to da je ulaganje u ESG dugoročno financijski isplativo, ove izvještaje svakako najviše čitaju revizori i revizori, ali oni bi trebali biti zanimljivi i dioničarima kompanija, potrošačima proizvoda i usluga tvrtkama, zaposlenicima, dobavljačima i partnerima, drugim riječima cjelokupnoj javnosti.

U zaključku, iako je svijest o pojmu ESG još uvijek ograničena među građanima Hrvatske, interes za teme vezane uz održivo posl.

Više o temiIzvor:Profitiraj.hr