Projekt razvoja koncepta električnog zrakoplova X-57 Maxwell u NASA-i je pokrenut još 2016. godine, a trebao bi se dovesti do novih otkrića i postaviti temelje za daljnji razvoj elektrificiranog zrakoplovstva. koncept zrakoplova, dostavljen NASA-i 2019. godineizrađen je na osnovi lakog visokokrilnog talijanskog zrakoplova Tecnam P2006T, s time da su njegovi Rotax motori bili zamijenjeni električnima.
Finalna inačica X-57 Maxwella trebala je na krilima imati čak 14 rotora pokretanih elektromotorima. Na vrhovima krila našla bi se tako po dva velika motora snage 60 kW (promjer elise 1,5 m), namijenjena za krstarenje, dok bi na krilima bilo raspoređeno još po 6 dodatnih motora snage 9 kW (promjer elise 60 cm), koji bi uključivali su se samo prilikom polijetanja i slijetanja.
Ostaje na tlu
Međutim, ovaj zrakoplov, nakon višegodišnjih testiranja i razvoja, ipak još nije poletio, a sada je jasno da – niti neće. NASA-in projekt X-57 Maxwell bit će priveden svome kraju tijekom rujna, a sve što će iz njega proizaći tehnički podaci o testovima, naučene lekcije i postignuća u razvoju baterija i krstarećih elektromotora.
Kad je riječ o pokusnim letovima, objavljeno je kako njih neće biti. Projekt je, kažu iz NASA-e, bio suočen s nekoliko velikih izazova u pogledu sigurnosti leta. Oni uključuju mehaničke probleme otkrivene u kasnim fazama razvoja, kao i nedostatak ključnih komponenata za izradu eksperimentalnog hardvera. Budući da se planirani kraj projekta približio, razvojni je tim zaključio da neće imati vremena za pokusne letove u sigurnosno prihvatljivim uvjetima.
Ipak pozitivni rezultati
NA kraju krajeva zaključuje u pozitivnom tonu – kažu da je projekt iznio brojne nove spoznaje o električnom pogonu zrakoplova, dizajnu i procesu certificiranja takvih zrakoplova. Naučene lekcije uključuju upravljanje temperaturom baterije i stvaranje energetskih pretvarača s učinkovitošću od 98%, koji se ne pregrijavaju i mogu se rashladiti protokom zraka u samom motoru. Inverteri, stvoreni u okviru ovog projekta, uspjeli su zadovoljiti zahtjeve mase i radne temperature, pa će njihov dizajn biti objavljen, kako bi ostatak zrakoplovne industrije mogao imati koristi od toga.
X-57 je “doživio” i uspješnu instalaciju 390 kg teških baterija te rad elektromotora napajanih izravno iz njih. U konačnoj je fazi integriranja svih dijelova, kažu, do kojih je došlo do određenih elektromagnetskih smetnji, koje su utjecale na rad sustava zrakoplova. Timovi su uspjeli razviti i izgraditi filtere te riješiti taj problem, pa će i to rješenje biti podijeljeno s industrijom.
Više o temiIzvor:Bug.hr