Nova, planirano stroža ekološka norma za vozila na fosilna goriva, izazivala je brojne prijepore, pa je predlagatelj popustio i u proceduru usvajanja poslao kompromisni tekst, usklađen sa željama autoindustrije
Europska uredba o homologaciji motornih vozila i njihovih motora s obzirom na emisije i trajnost baterija, poznata kao norma Euro 7, izvorno je bila osmišljena kao “posljednji” set pravila za automobile na fosilna goriva i trebala je značajno postrožiti pravila za nove benzince i dizelaše na europskom tržištu. No, odmah po predstavljanju protiv stroge se regulative pobunila autoindustrija, pa potom i države članice EU (one koje imaju snažne autoindustrije), tražeći da se određene odredbe “olabave”.
— tekst slijedi nakon oglasa —
Kritike od početka
Prema kritičarima, prijedlog je bio pretjerano strog, nerealan i restriktivan prema proizvođačima, a nije osiguravao željene rezultate u pogledu zaštite okoliša. Iz europskog udruženja proizvođača automobila, ACEA, rekli su tada i da će proizvođači imati čak 4 do 10 puta više troškove zbog uvođenja norme Euro 7 od predviđenih. S druge strane, ekološki aktivisti smatrali su da je norma čak i preblaga, odnosno da je EU išla previše “niz dlaku” proizvođačima u prvom tekstu.
Nakon višemjesečnih pregovora i razmatranja sljedećih koraka, ovoga je tjedna donesen novi prijedlog – Vijeće EU je iznijelo svoje stajalište: “Odlučni smo u tome da i dalje budemo predvodnici u području mobilnosti budućnosti i nastavimo utvrđivati realistične razine emisija za vozila u sljedećem desetljeću te istodobno pomažemo našoj industriji da 2035. napravi konačan korak prema automobilima bez emisija. Španjolsko predsjedništvo uzelo je u obzir različite zahtjeve i molbe država članica te smatramo da smo ovim prijedlogom postigli široku potporu, ravnotežu u troškovima ulaganja različitih proizvođača te da povećavamo koristi za okoliš koje proizlaze iz uredbe”, poručio je Héctor Gómez Hernández, vršitelj dužnosti ministra industrije, trgovine i turizma Španjolske.
Popuštanje industriji
Stajalištem Vijeća uspostavlja se ravnoteža između strogih zahtjeva za emisije iz vozila i dodatnih ulaganja za industriju u trenutku kada europski proizvođači automobila prolaze kroz preobrazbu prema proizvodnji automobila s nultim emisijama. Općim pristupom zadržavaju se postojeće granične vrijednosti emisija i ispitni uvjeti za laka vozila. Kad je riječ o teškim vozilima, granične su vrijednosti emisija niže, a ispitni uvjeti neznatno prilagođeni, kažu iz Vijeća.
Road transport is the largest source of air pollution in cities.
Today, EU ministers agreed on a joint position regarding the new Euro 7 standards which aim at:
🛣️ helping the industry move to zero-emission cars and vans
☁️improving air quality#COMPET— EU Council (@EUCouncil) September 25, 2023
Međutim, prihvaćeni tekst otkriva kako je prilagodba ipak nešto značajnija – kompromisni tekst kaže da će razine dopuštenih emisija za kategorije vozila M1 i N1 (dakle, osobna i kombi vozila) ostani nepromijenjenima u odnosu na one u normi Euro 6. Što se tiče emisija ispušnih plinova za vozila kategorija M2, M3, N2 i N3 (autobusi i teška gospodarska vozila) s motorima s unutarnjim izgaranjem, u novom kompromisnom tekstu uklanja se granična vrijednost emisija za formaldehid, granične vrijednosti emisija niže su, dok su ispitni uvjeti neznatno prilagođeni u usporedbi s normom Euro 6.
Ovotjednim tekstom Vijeća jača se usklađivanje graničnih vrijednosti emisija čestica iz kočnica i graničnih vrijednosti stopa abrazije guma s međunarodnim normama, a u obzir se uzima i novopredloženi cilj nulte stope emisija CO2 do 2030. godine za gradske autobuse.
Ponovno kritike
Iz redova autoindustrije kažu kako je ovaj potez “korak u pravom smjeru”, ali da troškovni pritisak na proizvođače ostaje previsok. Sa strane ekoloških organizacija stiže oprečno stajalište – “najbolje da odmah sve ukinemo”, kažu, jer ovakva norma će industriji poslužiti samo da se hvali njezinim usvajanjem, a bitnih kvalitativnih pomaka na području zaštite okoliša zapravo neće biti.
Predsjedništvo Vijeća s novim prijedlogom ići će pred Europski parlament na pregovore o usvajanju teksta. Prođe li sve kako je planirano, norma Euro 7 na snagu će stupiti 2025. godine.
Izvor:Bug.hr