Prijedlog za kupnju 51-postotnog udjela već je upućen nadzornom odboru škvera. Ključan je posao koji je povezao te dvije tvrtke.
Dok se pripremala jučerašnja sjednica skupštine 3. svibnja Rijeka 1905, tvrtka-kćeri riječkog brodogradilišta 3. maj, koja bi s dokapitalizacijom u budućnosti trebala preuzeti poslovanje i nastaviti tradiciju te proizvodnje u Rijeci, stižu i prvi signali interesa i za vlasničko preuzimanje.
Rumunjski poduzetnik Gabriel Valentin Comanescu, vlasnik i direktor tvrtke za pomorsko bušenje Grup Servicii Petroliere (GSP), potvrdio je Poslovnom dnevniku da je zainteresiran za kupnju većinskog udjela u “novom” 3. maju.
Svoj je prijedlog za kupnju 51-postotnog udjela u 3. maju Rijeka 1905 već uputio nadzornom odboru riječkog škvera, a ključan je, kako se čini, za ovaj pothvat bit će važan posao koji je povezao te dvije tvrtke.
Riječ je o natječaju za posao koji se pomalo odvija izvan fokusa javnosti, a radi se o jednom od najvećih investicijskih projekata u koji ulazi Ina, više od 200 milijuna eura vrijedan projekt gradnje, montaže plinskih platformi na Jadranu, te bušenja. Kako se Ina najavljivala, u planu je uz bušenje na dvije postojeće, postaviti i devet platformi na posve novim lokacijama.
Svaka od platformi, prema informacijama s kraja prošle godine, trebala bi koštati Inu oko 20 milijuna dolara, dok su cijene bušenja niže, procijenjene su između 5 i 8 milijuna dolara.
GSP i 3. maj zajedno nastupaju u nadmetanju za taj posao, pri čemu bi riječko brodogradilište bilo zaduženo za izgradnju, a GSP transport i montažu platformi. U tim poslovima tvrtka GSP ima veliko iskustvo i reference u protekla dva desetljeća, tijekom kojih su izborili liderske pozicije u podmorskom bušenju, radeći za najveće tvrtke u naftnom i plinskom biznisu.
Comanescuova grupacija zapošljava 2700 zaposlenika. Prije pandemije koronavirusa i rusko-ukrajinskog rata prihodi su joj bili na razini od 650 milijuna eura, a prošlu godinu ostvareno je oko 250 milijuna. S promjenama, Hrvatska postaje zanimljiva tom rumunjskom poduzetniku, no Comanescu vjeruje da natječaj za Inine platforme nije, kako bi se na prvom mjestu moglo zaključiti, njihov uvjet za preuzimanje 3. svibnja.
“Nismo uvjetovani tim natječajem u našoj odluci da uložimo u 3. svibnja. Vjerovali smo da je taj projekt u Hrvatskoj važnije napraviti s hrvatskim tvrtkom, između ostalog i zbog nacionalnog interesa vaše zemlje.
Hrvatska je poznata po stručnjacima, posebice u našoj djelatnosti i to je bio jedan od glavnih razloga zašto smo se u tom projektu odlučili ući s 3. majem”, kaže Comanescu, apostrofirajući da je, što se tiče GSP-a, želja dodati 3. maj na međunarodnu kartu kao vrlo važno brodogradilište za energetsku industriju i ostvarenje zelenog cilja EU.
GSP u Constanti u Rumunjskoj inače ima i vlastito brodogradilište, a Comanescu kaže kako ima iskustvo u gradnji brodova i izvan svog temeljnog biznisa gradnji naftnih platformi.
“Naš portfelj je prilično bogat i sva izgradnja, konverzija itd. obavlja se u objektima GSP brodogradilišta u Constanti u Rumunjskoj. Potencijal za buduću suradnju s 3. majem je vrlo velik, želja nam je imati središte za rad i koordinaciju sadašnjih i budućih projekata na Mediteranu”, objašnjava ovaj rumunjski poduzetnik.
On je u 3. maju otkrio nevjerojatne tehničke i ljudske sposobnosti izvan tradicionalne brodogradnje i stoga bi ga se, smatra, riječko brodogradilište moglo uključiti u projekte nafte i plina i obnovljive energije kao što su konstrukcije vjetrenjača i gradnja brodova posebne namjene za instalaciju, rad i održavanje vjetroelektrana na moru.
Povratak profitabilnosti
Na upit koliko je poznato s poslovnom i financijskom situacijom u kojoj se nalazi riječko brodogradilište, kaže kako mu je poznato što prolazi 3. maj. To ga očito ne odbija od mogućeg ulaganja, no kakva je njegova vizija i kakva su ulaganja potrebna da bi ga se stavilo na noge, za sada ne želi komunicirati.
“Detalje ne možemo otkriti, ali pripremamo ponudu povezanu s realnim investicijskim planom kako bismo postigli ciljeve za koje vjerujemo da će brodogradilište 3. maj pretvoriti u vrlo profitabilno”, ističe Comanescu. Njegov ulazak u Hrvatsku logičan je put nakon što su se s geopolitičkim promjenama na duže vrijeme zatvorile mogućnosti poslova na Crnom moru.
“Hrvatska do sada nije bila previše aktivna u ponudi ugovora, pa iz tog razloga nismo bili u većoj mjeri prisutni na vašem tržištu, osim ove godine s manjim projektom podmorskih radova s našim velikim DSV brodom GSP Falcon koji je opremljen za podvodne radove i oprema za ronjenje,” nastavlja Comanescu.
Napominje kako je GSP jedan od najvećih izvođača integriranih podmorskih usluga u regiji, a radi u Sredozemnom i Jadranskom moru na talijanskoj strani kao i na drugim svjetskim projektima u Turskoj, Saudijskoj Arabiji, UAE, Kataru, SAD-u, Nizozemskoj, UK-u, zapadnoj i središnjoj Africi, Egiptu, Izraelu, Grčkoj, Indoneziji, Trinidadu itd.
U riječkom brodogradilištu ne kriju da su bili iznenađeni pozivom na suradnju koji im je stigao iz Rumunjske. Direktor 3. maja Edi Kučan kaže kako se nisu niti upoznali s Ininim natječajem, kada im je na vrata pokucao Comanescu.
Dobra prilika
“Za 3. svibnja to bi bila dobra prilika da uđemo u offshore nišu koja je isplativija od klasične brodogradnje i to sigurno ne bismo htjeli propustiti”, kaže Kučan, ne skrivajući da je o tome imao odličnu komunikaciju. projekt do sada, te da su radovi na realizaciji Ininih platformi bili veliki izazov za riječko brodogradilište. Comanescu, dodaje, ne krije da je zainteresiran za puno širi opseg suradnje,
Više o temiIzvor:Poslovni.hr