Proizvođač grickalice Kanaan više od polovine prihoda ostvaruje na stranim tržištima

Unatoč rastu rashoda koji premašuju rast prihoda i nedostatak vlastitog poljoprivrednog zemljišta kompanije, sudeći prema dostupnim pokazateljima, dobro stoji i nastavlja se širiti na nova tržišta. Do 2025. samo od dva nova proizvoda očekuje 25-postotno povećanje prihoda od prodaje u odnosu na 2021.

Ako se po jutru dan poznaje, kako kažu naši stari, onda će i ova godina biti uspješna za kompaniju Kanaan iz Donjeg Miholjca. Potkraj vrijedi njezin vlasnik i direktorZvonko Popoviću organizaciji Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA proglašen je menadžerom 2022. godine u kategoriji srednjih poduzeća, a kompanija je napravila novi iskorak na 227 milijardi dolara vrijedna svjetska tržišta čipsa, flipsa i drugih grickalica potpisujući ugovor s drugim najvećim trgovačkim lancima u svijetu Costcom. Dobro je počelo, kažemo, no izazovi tu ne prestaju.

Popović nije odgovorio na naš upit niti se javljao na telefon, jer s obzirom na to da se do sada najčešće javljao na Liderove pozive, pretpostavljamo da je bio zauzet poslovnim obvezama. Ipak, neslužbeno smo doznali da je Kanaan u postupku nabave novih strojeva iz Nizozemske koji će mu služiti za proizvodnjusnackaod povrća. Riječ je inače o projektu vrijednom 1,44 milijuna eura (10,8 milijuna kuna), a prihvatljivi troškovi za sufinanciranje iz EU fondova su 1,16 milijuna eura (8,7 milijuna kuna), pri čemu će iz EU-a Kanaan povući 693 tisuće eura (5,2 milijuna kuna). Proizvodit će se inovativni zdravijisnackoviod leće i slanutka s niskom kalorijskom vrijednosti i visokim izvorom proteina različitih okusa.

Kontinuirano ulaganje

Kako stoji na službenim stranicama tvrtke, zbog spomenuta dva proizvoda, u 2025. godini očekuje se rast prihoda od prodaje i izvoza od 25 posto (od ta dva proizvoda tvrtka ima velika očekivanja na stranim tržištima) u odnosu na 2021. godinu, a zbog ovoga novinama uvest će se i nova organizacijska jedinica.

– Kanaan ima dosta jaku konkurenciju u Hrvatskoj i na stranim tržištima. Zbog toga je mnogo ulagao u nove strojeve, generalno u tehnologiju – govori nam stručnjak za prehrambenu industriju koji je želio ostati anoniman.

I zaista, otkad u Lideru pratimo Kanaan, s vremena na vrijeme pisali smo o tome da je kompanija uložila u nove strojeve.Nikola Nikšić, Liderov analitičar i vlasnik konzultantske tvrtke Konter, koji je analizirao poslovanje Kanaana (bez podataka za prošlu godinu), navodi da je od 2017. do 2021. u dugotrajnu imovinu, većinom u postrojenja i opremu, uloženo 11,1 milijun eura (83, 3 milijuna kuna), prosječno 2,2 milijuna eura (16,5 milijuna kuna) na godinu. To kontinuirano ulaganje dovelo je do rasta, kako ga Nikšić naziva, ‘plemenitog’ troška amortizacije prosječno 26,9 posto na godinu. Primjerice, trošak amortizacije u 2017. iznosio je 991 tisuću eura (7,4 milijuna kuna), da bi u 2021. narastao na 2,5 milijuna eura (18,8 milijuna kuna).

Kako neslužbeno doznajemo od našeg sugovornika koji je nedavno razgovarao s Popovićem, kompanija iz Donjeg Miholjca okreće se premiumproizvoda i planira još više prebaciti fokus prodaje na izvoz.

Okretanje prema premiumproizvoda nadogradnja je na dosadašnjem poslovanju, smatra se stručnjakom za prehrambenu industriju koji je želio ostati anoniman. Kanaan je inače prepoznatljiv, veli sugovornik, i po proizvodnji robnih marki za velike trgovačke lance. Popović je odavno prepoznao tu nišu jer je shvatio da će se tako bolje pozicionirati na tržištu, da bi danas, kaže sugovornik, dostigao moć ravnopravnog poslovnog partnera trgovačkim lancima, čime se mnoge kompanije još uvijek ne mogu pohvaliti.

Kanaan je u Costco ušao preko kupca za brend proizvoda, već ima narudžbe za Meksiko, a do kraja godine očekuje se premium plasmanproizvoda u SAD-u, Južnoj Koreji, Australiji i na Novom Zelandu. Inače, proizvode izvozi u sve zemlje regije te u Mađarsku, Slovačku, Italiju, Veliku Britaniju, Litvu, Dansku i Francusku. Međutim, da ne ide sve po loju, govori nam jedan od sugovornika.

– Iako Kanaan ima zaista potencijal za rast, veliki je problem za tu kompaniju što nigdje ne može dobiti zemlju za proizvodnju posebne vrste krumpira kao sirovine za svoje proizvode, čak ni u Donjem Miholjcu. Zbog toga većinu sirovina uvozi, uglavnom iz Mađarske – napominje sugovornik.

Izdaci mimo primitaka

Drugi je problem rasta troškova koji pogađa sve tvrtke, a jedan od njih je i povećanje nabavne cijene krumpira u prošloj godini. Rast cijene uzrokovan je lošijom kvalitetom zbog klimatskih promjena, zbog čega ga je u ponudi bilo manje nego ranije. Drugi je razlog rasta troškova uzgoja krumpira, što je također natjerao Kanaanove dobavljače da povise cijene. Taj i rast drugih troškova u Kanaanu posljednjih godina odrazili su se na smanjenje rentabilnosti, uoči Nikšić. Naime, gledajući razdoblje 2017. – 2021. prosječni godišnji rast prihoda iznosio je 12,7 posto, a rashodi su rasli 14,3 posto. No zapravo je 2021. ta u kojoj su troškovi znatno rasli (15,6 posto u odnosu na 2020.), au istom razdoblju prihod je rastao 10,9 posto.

– Troškovi sirovina u pet godina rasli su u prosjeku 13 posto, gotovo identično kao i rast prihoda od prodaje koji su u prosjeku rasli 12,1 posto. Iz ovoga možemo zaključiti da je došlo samo do manjeg poremećaja na Kanaanovu štetu u toj troškovnoj poziciji. Konkretno, rast rashoda veći od rasta prihoda logično se negativno odrazio na profitabilnost poslovanja te na kontinuirani pad svih profitnih marža kao što su EBITDA, EBIT, bruto i neto marža. Ali bez većeg utjecaja na pokazatelje likvidnosti, aktivnosti, zaduženosti i financijske stabilnosti – kaže Nikšić.

O rastu troškova nedavno je govorio i sam Popović našem kolegi Roku Kalafatiću kada je spomenuo da već dvije godine Kanaan bilježi snažan rast troškova zbog poznatih razloga. Jedan, rast cijene krumpira, već je spomenut. Rasla je i cijena druge temeljne sirovine – kukuruza kokičara te ambalaže i, naravno, energije. Sve je raslo i po nekoliko puta. Zbog toga su i ci

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr