Nakon što su u studenom otišli zrakoplovni tehničari, 30. siječnja je na obuku u Mont-de-Marsan otišla i prva skupina pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
Oko 90 pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, što pilota, što tehničara, već je otišlo ili će uskoro otići na obuku u francusku zrakoplovnu bazu Mont-de-Marsan za upravljanje i održavanje borbenih lovaca Rafale. Prva skupina tehničara otišla je u studenom 2022., a pilotirala krajem siječnja ove godine. Očekuje se da će prvi Rafale ući u sastav Hrvatskog ratnog zrakoplovstva tijekom 2024. godine.
Ne, zanimljivo je da je ovaj tjedan bazu Mont-de-Marsan posjetio i načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović. Srpski mediji suženo prenose da je general Mojsilović boravio u dvodnevnom posjetu Francuskoj tijekom kojeg se sastao s ministarstvom obrane te zemlje Sebastienom Lecornom, nakon čega je otišao u bazu u kojoj se obučavaju hrvatski piloti, inženjeri i tehničari. Ministarstvo obrane susjednih nam zemalja navodi kako mu je u Mont-de-Marsanu predstavljena operativna uporaba višenamjenskih borbenih zrakoplova Rafale, kao i dio sposobnosti francuskog vojnog saniteta. “Srpskom izaslanstvu prezentirane su i karakteristike zrakoplova Rafale, kapaciteti za njegovo održavanje i obuku pilota, kao i odgovor dežurne jedinice borbenog zrakoplovstva naoružane ovim tipom zrakoplova, uz polijetanje. para zrakoplova”, navodi ministarstvo.
Niti srpska, niti francuska, niti hrvatska strana nisu izvijestili da li se srpska delegacija susrela is hrvatskim pilotima i osobljem u francuskoj bazi te da li su ih zanimala naša iskustva. U srpskoj javnosti se od samog potpisivanja hrvatskog ugovora o nabavci Rafalea spekulira da će i Srbija nabaviti isti tip zrakoplova, ali “noviji i bolji”. Srpski predsjednik Aleksandar Vučić koristi svaku prigodu da iskaže interes te zemlje za Rafale, a general Mojsilović je prije koji mjesec boravio u Grčkoj gdje je također posjetio tamošnju zrakoplovnu bazu u kojoj su stacionirani lovci Rafale.
Teško je reći koliko je priča o jednom od najboljih svjetskih lovaca u Srbiji vjerojatna, ali je sigurno da će se više raditi o agendi za unutarnje političke potrebe nego o nekom realnom cilju. Postoji niz političkih, tehničkih i financijskih izazova koje će naši istočni susjedi teško riješiti u kratkom roku. Rafale je posljednjih godina postao vrlo tražena roba, a proizvodne linije Dassault Aviationa trenutno su popunjene za najmanje sljedećih 8-10 godina. S druge strane, Rafale je vrlo moćno i sofisticirano oružje, mnogi bi rekli perjanice francuske, europske, pa i cijele NATO industrijske i obrambene strukture. Srbija pak svoju sadašnjost i budućnost mnogo više veže za Rusiju nego za Zapad, a posebno za NATO. Srbija je uz Bjelorusiju jedina europska zemlja koja još uvijek uglavnom čvrsto stoji uz Rusiju i zbog toga se sve više konfrontira sa Zapadom, a aktualna situacija s Kosovom ponovno otvara prostor za sankcije EU, ali i otvorenu vojnu sukob Srbije i NATO-a.
Da li bi u takvim političkim okolnostima Francuska bila spremna prodati svoje najmodernije oružje na zemlji koja je geopolitički oslonjena na Rusiju, s kojom je još lani imala zajedničke vojne manevre, a istodobno ima više ili manje nerazriješene odnose s većinom susjeda, prvenstveno Bosnom i Hercegovinom te Kosovom , uz stalnu vjerojatnost oružanih sukoba s njima, vrlo je upitno. U konačnici, tu je i financijski moment. Rafale je vrlo skupa igrača te nova eskadrila tih zrakoplova može koštati 2,5 dio 3 milijarde eura. Hrvatska i Grčka su, za sada, jedine zemlje kojima je Francuska pristala isporučiti i rabljene Rafale uz značajne popuste, ali u okvirima širine saveznih
Više o temiIzvor:Poslovni.hr