Fenomenom nastanka društvenih grupa i njihovim temeljnim mehanizmima sociolozi se bave već duže vrijeme. Poznato je da su ljudi pridruživanju grupama s pojedincima koji dijele slične osobine, mišljenja ili karakteristike, a taj se fenomen naziva homofilija. Također je poznato da ljudi formiraju društvene grupe kako bi izbjegli stres.
Homofilija i izbjegavanje stresa
Dosad se malo toga saznalo o tome kako homofilija i izbjegavanje stresa utječe na formiranje ljudske grupe, a posebno na njihovu raspodjelu po veličini. Ne, sad su znanstvenici Complexity Science Huba (CSH) u Beču uspjeli predvidjeti veličinu grupe ljudi u online igrama Pardus koristeći prosječan broj prijatelja koje svaka osoba ima.
“Obično biste trebali znati strukturu mreže i kako je dizajnirana, no sad je dovoljno znati koliko prosječno prijatelja imaju igrači”, objašnjavaju istraživači koji su uz ovu, relativno malu količinu informacija, uspjeli predvidjeti i veličinu i broj skupina.
Matematičko modeliranje
Dakako da su ljudi kompliciraniji od čestica, ali određene vrste interakcija među njima vrlo su slične, osobito broj mogućnosti neke skupine ljudi da formiraju grupe.
Bilo je faza u kojoj su ljudi bili skloni formiranju velike grupe, ali u drugim slučajevima kada se to nije događalo jer su mišljenja bila previše različita. Društveni stres je druga ključna veličina u ovom modelu, uspoređujući se s energijom u fizici. Naime, što je više sličnih ljudi u skupini, to bi moglo doživjeti manji društveni stres.
Usporedba magneta i mišljenja
S fizikalnog gledišta to se može usporediti sa spinovima: dok su kod magneta svi spinovi usmjereni u istom smjeru, kod spinskog stakla, legure metala i nemetala, oni su neuređeni. Zbog te složene strukture spinovi su u “stresu” jer se moraju uskladiti s nekoliko drugih spinova, a ne mogu se činiti u isto vrijeme.
“I to je slično skupini ljudi različitih mišljenja. Ne možete se uskladiti sa svima njima i vjerojatno ćete biti frustrirani”, povlače paralelu istraživači u radu koji objavljuje Physical Review Letters.
U Complexity Science Hubu žele izraditi više kvantitativnih modela koji se mogu testirati na stvarnim podacima o tome kako se čovjek organizira u skupine, a njihov bi novi model trebao pomoći u predviđanju socioloških fenomena u vezi s društvenim mrežama i masovnim medijima.
Više o temiIzvor:Bug.hr