Stručnjaci predlažu izmjene zakona koje će ići na ruku kupcima električnih vozila u Hrvatskoj

U prvom kvartalu ove godine vozni park u Hrvatskoj povećao se za svega 648 ekološki prihvatljivih vozila, pa je jasno da Hrvatska po broju takvih vozila zaostaje u odnosu na druge zemlje članice i prosjek EU-a

Hrvatska po broju ekološki prihvatljivih vozila znatno zaostaje u odnosu na druge zemlje članice i prosjek EU-a. S druge strane, kupnju električnih vozila sufinancira s jednim od najvećih iznosa u EU, većim i od onoga kojeg svojim građanima daje Njemačka, rečeno je na panelu “Energetski učinkovita budućnost voznog parka u RH, preduvjeti i problemi”, koji se u organizaciji Udruženja trgovine motornim vozilima održao u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

— tekst slijedi nakon oglasa —

Posljednjih nekoliko godina poremećaji u opskrbnim lancima kočili su autoindustriju koja se suočila s nestašicom pojedinih komponenti, što je produžilo rokove isporuke vozila. U ovoj godini isporuka komponenti se stabilizirala te je ponuda sustigla pozitivno potražnju, što se odrazilo na prodajne rezultate. U EU u ožujku isporučeno je 28,8 posto više vozila nego u istom razdoblju prošle godine, pokazuju podaci ACEA-e, EU organizacije proizvođača vozila.

Kaskamo za EU

Prema tim podacima, prodaja električnih vozila u zemljama Unije stalno raste iu prošloj godini u prosjeku je zauzimala 12,1 posto ukupnog tržišta. U prvom kvartalu ove godine novih električnih vozila u RH je tek nešto više – 3,69% od ukupno registriranih vozila u ovom razdoblju, dok u EU električna vozila zauzimaju 13,9% u ukupnoj prodaji u ožujku.

Članice Udruženja trgovine motornim vozilima HGK zauzimaju se za veći broj ekološki prihvatljivih vozila na hrvatskim cestama, no trenutni udio takvih automobila u godišnjoj prodaji u 2022. je svega 3,1 posto, što je znatno manje od prosjeka EU.

Tajnik Udruženja trgovine motornim vozilima HGK Hrvoje Paver Istaknuo je kako Hrvatska sve više zaostaje za ostalim članicama EU te kako je krajnje vrijeme da se omoguće značajnije izmjene zakonskog okvira koji će ići u korist kupaca električnih vozila.

“Jedna od mogućnosti koje je Udruženje već predložilo je povećanje ukupnog proračuna namijenjenog za sufinanciranje električnih vozila. Ne, ukoliko to rješenje trenutno nije moguće, drugo je, manje popularno ili realnije rješenje, smanjenje iznosa sufinanciranja vozila. Bogata Njemačka primjerice sufinancira kupnju električnih vozila s iznosom od 4.500-6.750 eura, a mi smo u proteklom krugu natječaja nudili do 9.290 eura po vozilu, a prvi susjedi Slovenija više nego upola manje – do 4500 eura po vozilu”, iznio je Paver zanimljivu usporedbu. .

Stara flota

Hrvatska nikada ranije nije imala stariji vozni park, što je loše sa sigurnosne i ekološke strane, a zaključak rasprave je da se situacija neće promijeniti dok se ne dogode izmjene u sustavu oporezivanja. Aktualne trošarine vrlo su visoke i demotivirajuće za kupnju novih automobila.

Trenutno je u Hrvatskoj registrirano cca 1,5 milijuna vozila, od čega najviše otpada na osobne automobile (oko 1,83 milijuna). Prosječna starost registriranih vozila je 14,6 godina, a osobnih automobila gotovo 13,3 godine. Najveću skupinu vozila čine ona koja su starija od 10 godina i takvih je gotovo 70 posto, statistike su iznesene tijekom rasprave na temu Stanje voznog parka u RH – realnost i vizija budućnosti.

Više o temiIzvor:Bug.hr