Velike su šanse da se optimiziram i poletim rastoči čim na naplatu dođu računi kreditnih kartica

Očekuje se da će turisti sve više tražiti vrijednost za novac. Tu bi moglo biti razočarenja jer su cijene u Hrvatskoj značajno rasle premda bi usluga mogla biti lošija zbog smanjenja radne snage.

Međunarodni turizam na dobrom je putu da se vrati na razinu prije pandemije, nakon što je u prvom kvartalu ove godine u svijetu putovalo dvostruko više ljudi nego u istom razdoblju prošle godine.

To znači da sektor ponovno kreće uzlaznom putanjom, no sada sa značajno drukčijim postavkama nego u prethodnim ciklusima rasta, te izazovima koji su se prije samo nekoliko godina teško mogli zamisliti.

Na putu 235 milijuna turista
Drugi ovogodišnji barometar Svjetske turističke organizacije (UNWTO) pokazuje da se brži oporavak sektora koji je krenuo lani nastavio u ovoj godini, jer su ukupni međunarodni dolasci tijekom siječnja i ožujka dosegnuli 80 posto pretpandemijske razine. Procjena je da je u prvom kvartalu u inozemstvo putovalo 235 milijuna turista, više nego dvostruko u odnosu na isto razdoblje 2022.

Glavni tajnik UNWTO-a Zurab Pololikashvili izjavio je kako je početak ove godine ponovno pokazao jedinstvenu sposobnost turizma da se oporavi, s mnogim destinacijama koje su blizu ili čak iznad razine dolaska prije pandemije.

Gledano po regijama, u prvom tromjesečju barometar je pokazao da se najviše vratio Bliski istok, kao jedina regija koja je premašila broj dolazaka iz 2019. za čak 15 posto, te prva regija svijeta koja se vratila na prethodnu brojku o pandemiji za cijelo tromjesečje.

Europa je dosegla 90 posto razine prije pandemije, potaknuta snažnom potražnjom unutar regije, a to će se krenuti mijenjati s otvaranjem dalekih tržišta u ovoj godini. Afrika je dosegla 88 posto pretpandemijske razine, Amerika oko 85 posto, dok su Azija i Pacifik dosegnuli tek 54 posto razine od 2019. godine, iu ovoj se očekuje njihov snažan povratak.

Prihodi od međunarodnog turizma na svjetskoj razini dosegnuli su jednu milijardu dolara u 2022. godini, što je realni rast od 50 posto u usporedbi s godinom prije, tako da je potrošnja međunarodnih posjetitelja lani dosegla 64 posto razine prije pandemije.

Po regijama, Europa je 2022. godine ostvarila najbolje financijske rezultate, s gotovo 550 milijardi dolara prihoda od turizma (520 milijardi eura), odnosno 87 posto razine prije pandemije.

Mediteran, uključujući Hrvatsku, kao i sjeverna Afrika dižu prosjek svojim regijama, dok su se zapadna Europa, sjeverna Europa, središnja Amerika i Karibi približile razine prije pandemije.

Hrvatska je zaboravila na pandemiju. U prva četiri mjeseca ove godine u našoj zemlji ostvareno je više od dva milijuna dolazaka i 5,9 milijuna noćenja, što je 28 posto više nego lani u istom razdoblju u dolascima i 17 posto u noćenjima, odnosno za 4 posto je više u noćenjima u u odnosu na isto razdoblje rekordne 2019. godine.

Rezultati za prvi kvartal 2023. u skladu su s prognozama UNWTO-a za ovu godinu, prema kojima se očekuje oporavak međunarodnih dolazaka za 80 do 95 posto u odnosu na razinu prije pandemije.

Stručnjaci UNWTO-a vjeruju u jaku ljetnu sezonu (svibanj-kolovoz) na sjevernoj hemisferi, što se odražava u najnovijem indeksu povjerenstva UNWTO-a koji pokazuje da bi rezultat trebao biti još bolji od onoga u 2022. godini.

Troškovi važniji od sigurnosti
Doduše, očekuju se izazovi. Prema Odboru stručnjaka UNWTO-a, gospodarska situacija ostaje glavni čimbenik koji utječe na učinkovit oporavak međunarodnog turizma u 2023. godini, s visokom inflacijom i rastućim cijenama nafte koja se pretvara u veće troškove prijevoza i smještaja.

Uz političku neizvjesnost, koja je prema istraživanju postala gotovo irelevantna u procjeni putovanja, UNWTO kao glavni izazov stavlja potencijalni utjecaj krize troškova života na turizam.

Kao rezultat toga, očekuje se da će turisti sve više tražiti vrijednost za novac i putovati bliže domu, kažu u udruzi. Moglo bi doći do razočaranja.

Naime, potaknuti dobrim najavama i uvjerenjem da se ljudima putuje i spremni su to platiti koliko treba, pružatelji usluga i trgovci u Hrvatskoj

Više o temiIzvor:Poslovni.hr