Kako hrvatske tvrtke mogu iskoristiti trgovinske sporazume EU

Hrvatski izvoznici koji iskorištavaju potencijale i beneficije trgovinskih sporazuma Europske unije, kojih je ukupno 42 s čak 73 zemlje svijeta, iskorištavaju 91 posto tih potencijala, što je više od prosjeka u EU. Taj podatak, kako je rečeno danas tijekom Dana pristupa tržištudogađanju u Zagrebu u organizaciji Europske komisije, Ministarstva vanjskih i europskih poslova te Hrvatske gospodarske komore, znači da Hrvatska dobro koristi sve beneficije navedenih sporazuma, kao i da javne vlasti rade dobar posao kako bi hrvatske poduzetnike informirale o svim prednostima tih sporazuma.

Osim toga, prošle godine tvrtke izvoznice iz Hrvatske zahvaljujući ovim sporazumima uštedile su se ukupno 200 milijuna eura u carinskim tarifama, što ih čini konkurentnijima na tržištu, ali i utjecajnijima.

Bez izvoza nema rasta

Međutim, tijekom današnjeg pristupa tržištu također je istaknuto da je hrvatski izvoz u zemlje izvan EU još uvijek ograničeno i iznosi tek 30 posto od ukupnog hrvatskog izvoza.

No unatoč tome, kako navode iz HGK, robna razmjena Hrvatske sa svijetom u stalnom porastu te je u prošloj godini iznosila 65,6 milijardi eura, što je rast od 38 posto. Tržišta trećih zemalja važan su prostor ne samo za jačanje izvoznih aktivnosti, već i kao korisna baza sirovina i roba važnih za proizvodnju, dodaju iz HGK.

– Znamo da bez izvoza nema rasta stoga treba zajednički poticati hrvatske tvrtke na izvozne aktivnosti, a to činimo i ovim praktičnim seminarom u okviru kojeg će se dati uvid u bolji pristup informacijama i mogućnostima poslovanja s nekim od tržišta van Europske unije – rekla je savjetnica predsjednika HGK-a za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj.

– Trgovinskom politikom EU-a nastoje se ukloniti trgovinske prepreke za europska poduzeća na stranim tržištima. Važno je znati da je pristup pojedinim tržištima iznimno kompliciran. Stoga je važna razmjena informacija. Odlučno i koordinirano djelovanje prema trećim zemljama pomaže europskim poduzećima da održe rast i diverzificiraju izvozna tržišta – istaknuo je Denis Redonetzamjenik glavnog direktora i glavni službenik za provedbu trgovinskih pravila EK.

Podizanje svijesti

Europska komisija nastoji pomoći europskim tvrtkama, ponajviše malim i srednjim poduzećima, u izvozu izvan EU i kroz platformi Access2Markets. Mnoga poduzeća nisu niti svjesna dostupnosti trgovinskih sporazuma, pogotovo što je to slučaj s malim poduzećima, stoga EK nastoji o tome educirati institucije poput, primjerice, HGK u Hrvatskoj, a HGK dalje educira svoje članice.

Na taj način mogu pomoći tvrtkama kako započeti izvoz na tržište, recimo, Japana. Osim platforme, EU u trećim zemljama poput Japana i Kine ima i centar za mala i srednja poduzeća za mala i srednja poduzeća, koja im također pomažu da se svoje proizvode plasiraju i na ta tržišta.

Preko besplatne platforme poduzeća također mogu prijaviti trgovinske prepreke ili neusklađenost trećih zemalja s pravilima o održ.

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr