Božović i Lazinica (Žuta podmornica): Lako je izračunati cijenu izlaska na strano tržište, teže je predvidjeti navike ljudi

Na šareno obojenoj paleti punog restorana, zalogajnica, pizzerijapečenjara… već se devet godina ističu i popularni obrt-burgeri tvrtke Žuta podmornica koja je u Hrvatskoj povela brza ležerna večera scenu. Razbijajući predrasude da su burgeri običan brza hrana koji se jede ‘s nogu’ te dokazujući da su ta jela itekako rezervirana za svakog pravoga gurmana, osnivači tvrtke Dragoljub Božović ja Aleksandar Lazinica razvili su uspješnu tvrtku koja se 2020. godine našla na popisu 1000 najbrže nastalih kompanija Financial Timesa.

Velik je uspjeh za domaću tvrtku koja je počela s jednim restoranom u Frankopanskoj ulici u Zagrebu, s jedva desetak zaposlenih, a do danas izrasla u tvrtku od oko tristotinjak zaposlenih koji rade u ukupno 17 restorana u Hrvatskoj i tri u Rumunjskoj. Pripremom i prodajom burgera prošle su godine uprihodili 94,3 milijuna kuna i dosegnuli broj od milijun posluženih burgera.

Ideja za poduzetnički pothvat iz kojega su nastale mnoge omiljene destinacije za utažiti glad, prema riječima suosnivača Božovića, razvila se iz čiste ‘romantike’. Iako su se potajno nadali da će iz toga razviti ozbiljan biznis, Božović, koji se do tada bavio trgovinom, i Lazinica, koji je bio robotičar, nisu imali garanciju za uspjeh, već samo žele svoju strast prema hrani i trendovima koje su pratili. stranom tržištu objedine i plasiraju na naše.

Priča se zakuhala i prije otvorenja prvog restorana – otprilike 2012. godine – kad je Lazinica živjela u Americi, gdje je burgerska scena doživjela zamah. Upravo je američka scena bila glavna inspiracija, a Božović i Lazinica su u pravom trenutku prepoznali da će se taj val kad-tad pojaviti u Hrvatskoj.

– Nakon što smo zaključili da nam se ideja čini dobrom, otišli smo u New York da istražimo ondašnju scenu i kada smo bili sigurni da nam se priča sviđa, pustili smo se u svoj pothvat – objasnio je Božović.

U tom razdoblju burgerska scena u Hrvatskoj tek je bila u povojima, a iako u tom trenutku nitko od njih nije imao iskustva u ugostiteljstvu, sami su razvijali proizvode ‘maltretirajući obitelj i prijatelje’ dok nisu postigli željeni okus. Inače, prve tri lokacije razvile su se osobnim ulaganjem, a kasnije se tražila podrška banaka, sve dok nisu dobili prvog strateškog partnera – pivovaru Garden.

Kaos na počecima

Prisjećajući se kaotičnih početaka, Božović smatra da su to trenuci kada te dostignu operativni problemi za koje nitko i ne zna da postoji. Kako to često biva, isprva su mislili da ‘otvoriš restoran, ljudi uđu, nahraniš ih, to im naplatiš i zatvoriš’ – što je daleko od realnosti.

– Tek onda shvatiš što znači skladište, tajming, brzina… Mi ništa nismo znali. Službeno smo radili do 11 sati navečer, a zadnje smo goste znali poslužiti tek oko noći. Znam da sam jedan dan stajao sâm u restoranu i vidim ljude trče, kuhari se znoje, svi se ubijaju od posla… a mi i dalje kasnimo. Tada sam nazvao Aleksandra, koji je tada živio u Londonu i rekao mu da ne znam što da radim. Nakon toga zajedno smo otišli u London i tjedan dana šetali po hamburgernicama skupljajući iskustva – rekao je Božović.

A upravo traženje uzora na većem, stranom tržištu možda je jedan od ključnih razloga zašto je Submarine u Hrvatskoj pokrenuo nešto novo i postigao uspjeh. Za razliku od striktno finih restorana ili isključivo brza hrana destinacija, oni su pomiješali to dvoje.

– Ljudima smo ponudili mjesto u kojem imaju mogućnost sjesti, zabaviti se, doživjeti neko iskustvo. Kod nas to praktično nije postojalo – istaknuo je Božović.

Osim toga, praćenje kretanja na američkom tržištu pomoglo im je da uspješno preživi pandemiju. Jer, iako je to za njih bio veliki šok, ne samo da su uspjeli ostvariti povećanje prihoda, već su u tom razdoblju otvorili dvije nove lokacije u Zagrebu. Tajna je u tome što su na vrijeme shvatili snagu isporuke. Nekoliko mjeseci prije pandemije otvorili su prvu tamna kuhinja u Frankopanskoj prema uzoru na američko tržište kako bi testirali model, a kad je došao izolacijasvaki je restoran postao kuhinja u oblaku.

Šrenje i tehnologija

Kada su u pitanju planovi za dalje, jedan od idućih koraka za tvrtku je prijelaz s prehrambenog poslovanja na tehnologiju. I što bi to značilo u ovom slučaju? Božović smatra da je u nekoj fazi poslovanja potrebno uvesti tehnologiju koja će vam olakšati razvoj. Tako su krenuli u digitalizaciju cjelokupnog praćenja poslovanja, što uključuje sve male procese unutar restorana i program vjernosti, odnosno aplikaciju za naručivanje.

A digitalizacija će im, između ostalog, omogućiti da se lakše šire. Naime, nakon što su potkraj prošle godine dobili vjetar u leđa ulaskom novog partnera u vlasničku strukturu tvrtke, fonda rizičnog kapitala Prosperus Growth, koji je preuzeo udio pivovare Garden, Submarine namjerava nastaviti svoje poslovanje. Do kraja godine u Hrvatskoj planira otvoriti još pet restorana, a nakon što je 2021. zagazio na rumunjsko tržište, koje je odabrao zbog sličnosti domaćem, sada mu je u planu osvojiti mađarsko, slovensko, češko i slovačko.

– Planiramo se širiti na tri načina. Otvaranjem vlastitih restorana, dijelom ćemo raditi akvizicije i treći će biti franšizni model koji ćemo pokrenuti vjerojatno iduće godine – otkrio je Božović.

– Izaći na novo tržište komplicirano je jer mi možemo matematički izračunati

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr