Nije novost da je modna industrija jedan od najvećih zagađivača pa je, u jeku okretanja održivosti, ova industrija posljednjih godina posebno izložena kritikama. Od proizvodnje, otpada, štetnih materijala, poticanja pretjerane kupnje… sve su ovo samo neki od razloga zašto čak i najveći ljubitelji najpoznatije kreativne industrije modu drže pod povećalom.
Ne, jasno nam je i da je proizvodni dio samo mali dio u kojem se ‘okreće lova’. Show, pokazivanje, prezentiranje, elita, najpoznatija lica, ‘moje je bolje od tvog’… sve je ovo dio modnih ‘parada’, odnosno događanja, koji su važan segment industrije. Ne, osim što oni industrije donose zaradu, a publici zabavu, jeste li se ikada pitali koliko doprinose i zagađenju?
Kritika modne industrije
Najjednostavnije rečeno, sve kritike ove industrije postaju jasnije kada se na papir stave brojke koje pokazuju da je modna industrija odgovorna za osam do deset posto stvorenih emisija ugljikaprema UN-u, da 85 mjesto tekstil svake godine odlazi na odlagalište, pranje nekih vrsta odjeće šalje značajnu količinu mikroplastike u ocean…
Brza moda, koja je postala obrazac gotovo svih brendova, samo je pogoršala problem. Globalno proizvodnja odjeće udvostručila se između 2000. i 2015. (te samo nastavlja podatke o rasti), prema neprofitnoj organizaciji za smanjenje otpada Wrap, dok je prosječan broj nošenja odjeće pao za 36 posto. Velike marke lansiraju stotine kolekcija svake godinea pojava jeftinih online trgovina normalizirala je gotovo svakodnevnu kupnju odjeće za desetak i manje eura, zbog čega se mnogi odnose prema odjeći kao da je jednokratna.
Niške cijene tako su stavljene u prvi plan naspram ekološke štete koja nastaje.
Modne ‘parade’ kao ekološke katastrofe
Ne, zanimljivo je kako se čak i kada se govori o problemu s kojim se bavi modna industrija zaboravlja ‘skriveni ugljični otisak’ modne industrije koji stvaraju veliki modni događaji i sve što se oko njih događa. Nakon što je nedavno održan Pariški tjedan mode, vrijedi spomenuti da osim najvećih modnih događaja u ‘velikoj četvorci’ (London, Milano, Pariz i New York), niz je manjih revija, sajmova i predstavljanja kolekcije – a sve to ostavlja ‘trag’. Osim toga, i ženska i muška odjeća predstavlja se kroz više kolekcija i međukolekcija godišnje.
Istraživanje koje je dokazao Carbon Trust & ORDRE objedinilo je podatke o emisijama generiranim samo poslovnim putovanjima dizajnera i kupaca koji posjećuju tjedne modove, sajmove i ostala predstavljanja kolekcije u godini. Istraživači su otkrili da je u 12 mjeseci, počevši od sezone proljeće/ljeto 2018., ukupno 241 tisuća tona emisija ugljika stvoreno zračnim putovanjem, smještajem, međugradskim putovanjem i prijevozom kolekcija od strane otprilike 11 tisuća pojedinačnih maloprodajnih kupaca i pet tisuća dizajnera. To količina stvorenog ugljičnog otiska jednakog onog koji će se stvoriti osvjetljavanjem Times Squarea u New Yorku u idućih 58 godina, prenosi Statista.
Inače, upravo je biograd New Yorka čiji su tjedni načini imali najveći utjecaj na okoliš u cijelom svijetu. Grad je ‘odgovoran’ za stvaranje emisije CO2 od 60 tisuća tona samo u jednoj godini, a slijede ga Pariz s 45 tisuća tona i London s 28 tisuća. Prosječni ugljični otisak koji ostavi kupac je 12,1 tona, dok je prosječni otisak dizajnera 7,6 tona.
Prema izvješću, ovo su vjerojatno ublažene procjene, s obzirom na to da se istraživanje fokusiralo samo na emisije putovanja povezane s komercijalnim aspektima moda tjedna i kolekcija, odnosno kretanja dizajnera i kupaca, a ne na sve druge skupine sudionika – kao što su mediji i Influencer.
Raste pritisak na industriju
Ovo je izvješće potaknulo već rastući globalni pritisak da se poboljša održivost moderne industrije. A iako postoji golem prostor za napredak, neke tvrtke pokušavaju pridonijeti poboljšanju. Primjerice, tjedan mode u Londonu bio je hibridnog oblika (na liniji i uživo), Kopenhagenu je uveo niz zahtjeva u vezi s poslovnom praksom i materijalima kojih se dizajneri moraju pridržavati kako bi bili uključeni u revije njihovog tjedna.
Istovremeno, neosporno je i to da je modna industrija važan dio gospodarstava, s
Više o temiIzvor: Leadermedia.hr