– Drago mi je da je Franšizna nagrada zaživjela ne samo u franšiznoj zajednici, nego u cjelovitoj poslovnoj zajednici, ne samo u Hrvatskoj, već u cijeloj regiji… Samo oni koji cijene tuđu izvrsnost i sami mogu biti izvrsni i zato smo se danas ovdje okupili – rekao je na početku dodjele Nagrade za franšizu godine 2022 ili ‘Franchise Brand Leader Award 2022’ Darko Bukovićinicijator i direktor Nagrade.
Muzej iluzije je Franšiza 2022. Ujedno, Muzej iluzijaje na svečanosti dodijelio jedinstvenu franšiznu nagradu na hrvatskom i regionalnom tržištu, Franchise Brand Leader Award 2022, proglašen i najboljom hrvatskom izvoznom franšizom te dobitnik nagrade za najveći izvozni iskorak.
Za najbrže rastuću novu hrvatsku franšizu proglašena je franšiza Mozgavcinagrada za najbrže rastuće hrvatske franšize na regionalnom tržištu pripala je jednakovrijedno dvama sustavima – Tinkers Labsu i Fast Reviewu.
Nadalje, najbrže rastućom inozemnom franšizom na hrvatskom tržištu ocijenjena je franšiza Poštanski sandučići itdnajboljom regionalnom franšizom na hrvatskom tržištu proglašen je Malac genijalacdok Helen Doron Hrvatskaodnosi nagradu za najbolju franšizu s društvenim učinkom. Najbolji primatelj franšize je Mađar Mala škola genijalaca.
Franšizna osoba 2022 je Krešimir Dobrilovićosnivač CarWiz Rent a cara, za njegovo djelovanje na promicanju franšiznog poslovanja u inozemstvu i podršku franšiznom biznisu.
Objašnjavajući važnost razvoja franšizne industrije, Buković je na samom početku manifestacije dodao da ga posebno veseli što poslovna zajednica dodjeli franšiznih nagrada smatra iznimno važnom potvrdom uspješnosti i iskorakom u promicanju franšizne industrije u Hrvatskoj, jer ne samo da okuplja cjelokupnu domaću franšiznu scenu nego i potiče novu poduzetnike da se upuste u ovaj dinamičan i perspektivan način poslovanja.
‘Na početku su mislili da sam u RH doveo inozemnu franšizu’
U sklopu dodjele nagrada održan je i okrugli stol Franšize-poslovni model budućnosti na kojem je istaknuto kako Hrvatska ima puno potencijala za franšizno poslovanje u svijetu, s obzirom da je kao zemlja dom brojnim uspješnim brendovima koji se mogu lako ponuditi i prilagoditi drugim tržištima. Franšizna industrija u Hrvatskoj uistinu doživljava svojevrsnu renesansu i počela se zdravo razvijati, što pridonosi njenom daljnjem razvoju, a više o tome su na panelu razgovarali.Anita Markota Štrigačlanica Uprave Erste Card Cluba/Diners, Krešimir Dobrilovićvlasnik i predsjednik Uprave CarWiz Internationala, Andrija Čolakvlasnik Čolak Franchise Consulting Group i suvlasnik Surf n Friesa, Mladenka Tomićvlasnica Fabule, Danko Žitinić, član Uprave Aestus Group i Krunoslava Josimovićvlasnica Dječjeg Escape Rooma.
Brend mora ostati prepoznatljiv kako bi se širio na tržištu. Mislim da je fintech industrija i virtualna ekspanzija u medijima danas jako bitna i da bez ulaganja u taj segment nijedan brend ne može postići najbolje moguće rezultate. Važna je tehnologija koja će pronaći način za promociju brenda u bilo kojem segmentu – rekla je Markota Štriga.
U svijetu rent-a-cara postoje već dobro poznati ‘veliki dečki’, objašnjava Dobrilović, no među njima svakako postoji potreba za novim igračima – a samim time i CarWizom na tržištu. CarWiz je u početku osnovan samo kao tvrtka za iznajmljivanje automobila, a ideja o brendu razvila se tek nakon toga.
– Stvorili smo čvrste temelje za naš brend. Na početku su ljudi mislili da sam doveo neku inozemnu franšizu pa sam im morao objasniti da smo mi stvorili taj brend. Ispitao sam tržište i shvatio da bi priča mogla imati međunarodni potencijal i stvari su krenule i više nego dobro. Već pet godina radimo kao franšizna kompanija iu jednoj godini smo došli do 21 zemlje, a onda se dogodila pandemija. Unatoč svim tim izazovima, i dalje smo prisutni na pet kontinenta – komentirao je Dobrilović.
Vrijeme, pravila i dobra strategija
Hrvatski poduzetnici sve više razmišljaju o franšizama kao unosnom biznisu, a od 2019. industrija eksponencijalno raste u državi. Čolak je kazao kako smatra da je Hrvatska u posljednjoj fazi razvoja franšizne industrije i zbog toga bi mogla ostvariti vrlo zdrav rast.
– Percepcija domaćih kupaca često je da je strano bolja, a kad smo rekli da je Surf n Fries naš brend, puno je ljudi ostalo iznenađeno. S vremenom su ipak prepoznali da je riječ o domaćem brendu. Što se tiče imenovanja i vizualnog identiteta brenda, uvijek treba razmišljati o međunarodnom poslovanju. Imamo sve više dokaza da je to moguće – da mikro tvrtke mogu poslovati izvan Hrvatske… Nadam se da ćemo kroz deset godina od danas biti u puno većem prostoru i biti lider po pitanju franšiznog poslovanja u regiji, ali i šire – dodao je Čolak.
Da bi se postalo brendom potrebno je određeno vrijeme, određena pravila i komunikacijska vidljivost koju danas mnogi zanemaruju.
– Situacija s brendiranjem se popravila, ali još ima puno klijenata koji pri izradi poslovnog plana taj dio ostavljaju za kraj kao nešto nevažno. Ako se na početku napravi takva greška, onda dolazi do problema gdje brendovi nemaju postavljenu knjigu standarda, brend strategiju itd. Nužno je danas imati dobro posložen brending i knjigu standarda jer danas moramo uzeti u obzir veliku konkurenciju. Danas se nije lako istaknuti – rekla je Tomić.
Učenje kroz zabavu i timski rad
Knjigovodstvo je, kaže Žitinić, jedan od vječnih problema za poduzetnike.
– Postavio se pitanje kako možemo riješiti taj problem. To ne može biti softver, to mora biti spoj softvera i usluga. Tako je i nastalo Aestus računovodstvo, a isto tako i Parra, softver koji nudimo isključivo našim klijentima. Jako se puno stvari danas može digitalizirati, pa i uz pomoć često spominjane umjetne inteligencije, ali netko uvijek te podatke mora unijeti. Onda tu dolazi do potrebe
Više o temiIzvor: Leadermedia.hr