Više od 50 posto europskih poduzeća koristi društvene medije.
Influenceri u Hrvatskoj zarađuju do 300 eura po objavi, a influencer marketing postao je jedan od najpopularnijih i najučinkovitijih oblika online marketinga pa se pojavljuju pioniri formalne edukacije za sve traženije zanimanje.
Otvorite li koju aplikaciju društvenih mreža naići ćete na influencere ili, na standardnom hrvatskom – utjecajnike. Posljednjih nekoliko godina popularnost influencera u znatnom je porastu, a svjedoci smo njihovih uspjeha i padova. Njihova uloga sve je značajnija u marketinško-prodajnom smislu, a društveni utjecaj sve veći.
Prema podacima Influencer Marketing Huba koje prenosi Europski parlament, influencer marketing postao je jedan od najpopularnijih i najučinkovitijih oblika online marketinga. Od 2019. godine njegova se globalna tržišna vrijednost više nego udvostručila dosegnuvši 13,8 milijardi američkih dolara u 2021. godini, te je u usporedbi s 2016. godinom ta vrijednost porasla za 700 posto.
Prema istom izvoru, više od 50 posto europskih društvenih medija koristi poduzeća. U nekim je zemljama taj udio dosegao gotovo tri četvrtine svih poduzeća.
Naime, oglašivači su shvatili da potrošači više vjeruju preporukama prijateljima, poznanicima i ljudima općenito nego oglasima koje vide u raznim medijima, pa su počeli angažirati influencere, odnosno ljude koji svojim ugledom, položajem ili vezama mogu utjecati na poslovne i druge odluke. , a čije mišljenje i djelovanje imaju određenu težinu.
Prema portalu Bigcommerce, u 2018. godini, 39 posto oglašivača planiralo je povećati budžet za influencer marketing. Kao dva najveća budžeta za influencer marketing naveli su između tisuću i deset tisuća američkih dolara na godinu te između sto i petsto tisuća dolara.
Obrazovanje i influenceri
Influencerom se može postati na razne načine, a to zanimanje polako dobiva i formalnu notu, iako još nije službeno prepoznato.
Iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) kažu da Nacionalna klasifikacija zanimanja prema kojoj se vodi evidencija zaposlenih osoba i slobodnih radnih mjesta, ne uključuje zanimanje influencera.
“Hrvatski zavod za zapošljavanje vodi evidenciju nezaposlenih osoba i slobodnih radnih mjesta po zanimanjima prema Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja, a nacionalna klasifikacija zanimanja koja se trenutno koristi ne uključuje zanimanje influencera”, kažu u HZZ-u.
No, nije svugdje tako, a kao iu drugim vrstama poslovanja, privatni sektor probija led.
Tako je, recimo, privatno zagrebačko Veleučilište Edward Bernayste u Zagrebu prošle godine pokrenulo program Influencer Academy u trajanju od tri mjeseca. Program nudi sadržaje iz područja osobnog brendiranja i imidža, planiranja i produkcije sadržaja te upravljanja digitalnim projektima.
Ivan Pakozid s Veleučilišta Bernays kaže da su influenceri popularni i traženi zbog svojih sposobnosti utjecaja, ne samo u kontekstu promocije i prodaje robe i usluga, već i utjecaja na kreiranje stavova i donošenje odluka u različitim sferama života. .
„Ako uzmemo u obzir činjenicu da su društvene mreže jedan od glavnih medija komunikacije, promocije i prodaje, onda je jasno da kreatorima koji kreiraju sadržaj na ovim kanalima treba omogućiti permanentnu edukaciju i stjecanje specijalističkih znanja kako bi mogli postati istinski relevantni dionici u tom javnom prostoru. , a ne samo još jedan zabavljač”, kaže Pakozid.
Prema njegovim riječima, svrha edukacije nije da influenceri postanu profesionalci samo radi sebe, bolje samopromocije i vlastite prodaje, već da nauče poslovni kontekst u kojem stvaraju javno dostupan sadržaj te da nauče biti poslovno odgovorni , sposobni za stvaranje relevantnog i promotivno orijentiranog sadržaja.
Pakozid kaže da stvaranje sadržaja nije samo fotografiranje i objavljivanje sadržaja koji će nekome biti zabavan, jer što nije utjecajan i popularan u digitalnom svijetu ne znači nužno da će kreator sadržaja svoj talent i rad automatski moći i znati pretvoriti u održiv ili unosan biznis.
Ističe da je za to potrebno znanje i vještine kao i za svaku drugu djelatnost.
“Treba prije svega znati detektirati potrebe naručitelja nekog sadržaja, promovirati i prodavati svoje usluge, upravljati poslovnom administracijom i izvješćivanjem o rezultatima rada, kako bi partneri i klijenti kreatori sadržaja imali jasnu sliku o korištenju takvog suradnje i povezali ih s prodajnim ili drugim poslovnim ciljevima” , rekao je.
“Cijeli koncept influencera je sklizak teren. Kad smo bili mali željeli biti ćemo doktori, piloti, a današnja djeca žele biti influenceri“, rekla je komičarka Marina Orsag.
Djelatnost influencera i “prosječna plaća”
S obzirom da ne postoji jasno definiran zakon koji se tiče isključivo influencera, čest je izbor da se porezna obveza za pružene usluge oglašavanja utvrđuje kao dohodak od samostalne djelatnosti ili kao drugi dohodak, objavljeno je na stranici Confida Hrvatska – Porezno Revizijsko savjetovanje.
Još jedan odabir je i utvrđivanje dohotka prema pravilima dohotka od samostalne djelatnosti. Tada je influencer dužan prijaviti se u registar poreznih obveznika, evidentirati sve primitke primljene u novcu i naravi, voditi porezne knjige, ali evidentirati i izdatke koji su izravno povezani sa stjecanjem primitaka.
Ako nije osiguran prema drugoj osnovi, influencer je dužan mirovinsko i zdravstveno osiguranje regulirati kroz slobodno zanimanje i plaćati doprinose na propisanu mjesečnu osnovicu.
Obavezan je i podnijeti godišnju prijavu poreza na dohodak, a nakon prve godišnje prijave dužan je plaćati mjesečne predujmove poreza na dohodak izračunate na temelju dohotka ostvarenog u prethodnoj poreznoj godini.
Fizičke osobe na sličan način mogu ostvariti zaradu objavama određenih sadržaja putem društvenih mreža ako im je sjedište u inozemstvu.
Moglo bi se reći da zarada u tom slučaju ovisi o broju pregleda tog sadržaja, piše Confida Croatia. Na temelju broja pregleda pružatelja internetskih usluga određuje se naknada za objavljeni sadržaj.
Primjerice, do 10 tisuća pregleda nema nikakve naknade, od 10 tisuća do 50 tisuća pregleda naknada iznosi određen iznos, od 50 tisuća do 100 tisuća određen iznos i tako dalje. Pružatelj internetskih usluga zatim zarađuje od reklama koje usporedno s objavljenim sadržajem plasira, a dio zarade prepušta influenceru čiji je sadržaj privukao posjetitelje, kažu u Confida Croatia.
Pakiraš se
Više o temiIzvor:Poslovni.hr