Nakon uvođenja eura statistička je košarica poskupila 1,9 posto, no pogledajte kojih je 27 artikala pojeftinilo

Stišava se hajka na ‘nepoštene’ trgovce koji su navodno iskoristili prelazak s kune na euro za dizanje cijena. Ipak, najnoviji podaci Ministarstva gospodarstva na stranici kretanjecijena.hr (stanje 15. travnja) pokazuju da su 623 artikla od kraja prošle godine poskupjela. Rekorder je paprika babura, koja je od 15. ožujka u Konzumu plus više nego dvostruko skuplja u odnosu na zadnji dan upotrebe kune. Cijena je skočila 102,9 posto – sa 1,72 eura na 3,49 eura, i tu se drži. Ovog mjeseca najviše je kupio crveni luk u KTC-u, koji je sad 95,5 posto skuplji nego 31. prosinca i stoji 1,29 eura.

Od nesezonskih proizvoda najviše je poskupila Gavrilovićeva čajna pašteta (100 g), ali samo u Mlinu i pekarama, koja je sad 95 posto skuplja i stoji 1,56 eura. Ukupno 20 artikala skuplja je više od 50 posto, devet je 40-50 posto skuplja, 33 artikla skuplja su 30-40 posto, 87 je u rangu poskupljenja 20-30 posto, 198 je 10-20 posto, i još 276 artikala poskupjelo je manje od 10%.

Slični su i podaci Državnog zavoda za statistiku, koji od rujna prošle godine prate cijene 104 proizvoda široke potrošnje, iako oni imaju cijene u zadnjem mjesecu dana. Paprika je šampion i statističkog poskupljenja sa cijenom u ožujku većom 76,3%, a slijede i drugi sezonski proizvodi: rajčice (70,6%), crveni luk (41,5%), tikvice (25,9%), kelj (25,8%) i mrkva(25%). Od nesezonskih proizvoda, dvostruki rast zabilježen je samo kod šećera (kristal) – 22,6 posto.

Podaci o inflaciji pokazuju da se ona ipak polako ispuhuje, premda sporije nego što se nadamo. Ja, premda su mediji puni priča o pokupljenjima, pogledajmo što je pojeftinilo nakon uvođenja eura.

Na stranici kretanjacijena.hr cijenu je zadržalo 1237 artikala, a 439 proizvoda ima cijene manje od 31. prosinca.. Deterdžent je postao jeftiniji nego ikada (62,3%). Persil lavanda svježa (1,17 kg, za 18 pranja) – sa 7,96 eura na tri eura, a snižene su cijene još nekoliko artikala za osobnu higijenu i njega.

Taj trend prati i statistika koja je do ožujka zabilježila pad cijena deterdženata za prašak za strojno rublje za 5 posto. Od toga su jeftiniji samo limun (13,5%), suncokretovo ulje (11,4%), naranče (10,4%) i jogurt (8,5%). Od 104 proizvoda, 27 ih je statistički pojeftinilo, 12 je zadržalo cijenu od 31. prosinca, a 65 ih je poskupjelo.

Sve u svemu, 104 proizvoda poskupjela su u tri mjeseca 1,9 posto. Kad se postotak pretvori u novac, ‘statistička košarica’ stoji 965,07 eura, što je 17,64 eura više nego u prosincu.

Ova skupina proizvoda je gotovo udvostručila cijenu u odnosu na inflaciju, koja je u tom razdoblju iznosila 1,1 posto. To je i razumljivo jer u ‘statističkoj košarici’ ima najviše prehrambenih proizvoda i to upravo tako

Više o temiIzvor: Leadermedia.hr