Zahvaljujući važnim promjenama koje su u proteklim godinama omogućile Europska unija i nacionalne institucije, sada postoje brojni programi koji se bave ovim pitanjima čime je pronalazak financiranja postao lakši za start-up tvrtke.
Pronalaženje prvih investitora ključan je korak za start-up tvrtku, ali zahtijeva prelaženje raznih prepreka tijekom tog procesa. Oslanjajući se na stručnost EIT Health-a, najveće europske mreže inovacija u zdravstvu, analiziramo glavne prepreke s kojima se start-up tvrtka suočava tijekom ove kritične faze, od razbijanja zabluda do pronalaženja pravih investitora umjesto onih koji nude laku zaradu.
Financiranje je izazovno nastojanje za start-up tvrtku u ranim fazama. To posebno vrijedi za središnju, istočnu i južnu Europu. Zahvaljujući važnim promjenama koje su u proteklim godinama omogućile Europska unija i nacionalne institucije, sada postoje brojni programi koji se bave ovim pitanjima čime je pronalazak financiranja postao lakši za start-up tvrtke. Ipak, osnivači obično traže investicijske usluge, umjesto da se usmjere na pronalaženje prava koja će se investitor uklopiti u dugoročnu strategiju. Postoji nekoliko zamki s kojima se start-up tvrtke mogu suočiti u potrazi za investitorima, ali postoje i rješenja. Prikupljeni uvidi temelje se na stručnosti Tamása Békásija, menadžera za poslovno stvaranje u EIT Health-u RIS regiji, koja obuhvaća 13 zemalja u razvoju u smislu inovacija.
Kulturna pripremljenost
Start-up tvrtki često nedostaje kulturna podloga za rad s institucionalnim investitorima. Mnogi osnivači dolaze iz obiteljskih i prijateljskih okruženja gdje vladaju fleksibilne hijerarhije. Međutim, kada neiskusne i često mlade ekipe stupaju u interakciju s iskusnim poslovnim stručnjacima, to zahtijeva drugačiji način razmišljanja.
“Start-up tvrtke moraju naučiti kako surađivati i razumjeti očekivanja investitora. Ključno je shvatiti da investitori nisu okrutni vukovi niti altruistički anđeli; oni su pojedinci orijentirani na poslovanje. Ovaj izazov posebno je prisutan u start-up tvrtkama u području zdravstva, gdje studenti i liječnici često preuzimaju inicijativu za inovacije i formiranje timova bez potrebnog poslovnog znanja za snalaženje u svjetskim investicijama” , kaže Tamás Békási.
Odabir pravog investitora
Prema Tamásu Békásiju, odabir prvog investitora je poput sklapanja braka. U najboljem slučaju, partnerstvo traje cijeli život. Međutim, ako spoj nije kompatibilan, to može rezultirati bolnim i potencijalno štetnim prekidom. Start-up tvrtke već su u krhkom stanju, a prolazak kroz rastavu može ih dodatno opteretiti, potencijalno dovodeći do propasti tvrtke. Stoga je ključno pažljivo odabrati investitore koji se slažu s ciljevima, vrijednostima i dugoročnom vizijom start-up tvrtke.
Razbijanje zabluda
Mnoge start-up tvrtke pogrešno vjeruju da drže sve karte i da bi se svi trebali boriti za njih jer su posebne “pahuljice”. S druge strane, investitori također povremeno ulaze u zamku vjerovanja da njihov novac daje apsolutnu kontrolu. “U stvarnosti, to je suradnički odnos u kojem obje strane konkuriraju za međusobnu korist. Start-up tvrtke imaju privilegiju odabira svojih partnera, ali isto tako trebaju prepoznati vrijednost koju donose na stol”, naglašava investitor Tamás Békási.
Strateška ulaganja
Ulaganje bez jasnih strategija može biti skupo. Neke start-up tvrtke vide investitore kao jednostavan način za zaradu novca. Nakon uspješnog prezentiranja, investitori ih mogu kontaktirati s primamljivom ponudom, ali to se može ispostaviti kao jednokratna ponuda koja se ne nalazi s dugoročnim planovima tvrtke. Prema Tamásu Békásiju, menadžeru za poslovno stvaranje u EIT Health-u, ključno je pažljivo procijeniti investicijske prijedloge i osigurati da se slažu sa strateškim ciljevima.
Podcjenjivanje ili precjenjivanje tvrtke
Start-up tvrtke često se suočavaju s teškim odlukama prilikom procjene vrijednosti svoje tvrtke. Mogu prodati značajan udio za malu investiciju jer im očajnički treba novac. Međutim, možda ne razmatraju posljedice za buduće krugove financiranja, gdje bi morali prodati još više udjela. S druge strane, postavljanje visoke vrijednosti u prvom krugu može otežati privlačenje dodatnih investitora koji su sposobni ili voljni uložiti velike iznose. Pronalaženje pravilne ravnoteže je ključno.
Reputacija investitora
Reputacija investitora može utjecati na buduće napore start-up tvrtki za prikupljanje sredstava. “Ako investitor ima slabu reputaciju ili je poznat po teškoj suradnji, to može odbiti buduće u sudjelovanju u kasnijim investitorovim krugovima financiranja, jer moraju sklopiti dogovor o sindikaciji jedni s drugima. Iako je investitor iz prvog kruga često ključan za preživljavanje, važno je razmotriti šire implikacije njihove reputacije”, ističe Tamás Békási.
Bootcampovi za prikupljanje sredstava i simulacije sastanaka upravnog odbora – prevladavanje ključnih izazova
Program usmjeren na prikupljanje sredstava poput EIT Health-ovog programa “Attract to Invest” izravno se suočava s ovim izazovima. Program se fokusira na podršku start-up tvrtkama koje su već izašle na tržište i započele proces prodaje te privukle interes potencijalnih investitora. Program se sastoji od dva ključna obrazovna modula:
1. Bootcamp za prikupljanje sredstava: Ovaj modul obuhvaća gore navedene izazove i zamke. Sudionici nisu početnici; imaju značajno iskustvo prezentiranja s različitih događaja i natjecanja. Međutim, prezentiranje investitora zahtijeva različite vještine i uvide koje ovaj program pruža. Također se uvode ključni alati poput Term Sheet-a (koji definira vrijednost tvrtke i izglede za budućnost) i strategije ulaganja (koja opisuje strukturu ulaganja i tvrtke u razdoblju od pet godina).
2. Simulacija sastanka upravnog odbora: Ovaj modul priprema start-up tvrtku za stvarnost njihovog partnerstva simuliranjem sastanka upravnog odbora. Svaki tim dobiva stvarnog investitora koji ga izaziva i postavlja pitanja svaka dva tjedna, obrađujući teme koje možda nisu očekivali. Cilj ih nije obeshrabriti, već im otvoriti oči za potencijalne izazove.
Osim obrazovnih modula, program “Attract to Invest” nudi bespovratni iznos od 25.000 eura, koji uključuje:
· 4.000 eura za putovanje i smještaj tijekom bootcampa u Beču.
· 6.000 EUR za savjetodavne usluge EIT Health Network of Mentors and Trainers. Ova mreža uključuje stotine stručnjaka iz različitih područja (pravo, komunikacije, prodaja, itd.), medicinskih stručnjaka (onkologija, radiologija, itd.) i stručnjaka specijaliziranih za određeno tržište (npr. Norveška, Njemačka) koji su dostupni za pomoć pri pokretanju gore tvrtke
15.000 eura koje start-up tvrtka može raspodijeliti prema svom planu i namjeravanim sljedećim koracima (npr. početno financiranje, investicija Serije A, kampanje za prikupljanje sredstava). EIT Health ne zahtijeva nikakvu zamjenu kapitala.
Trenutno je otvorena prijava za drugo izdanje programa. Ove godine je uveden i dodatni element: Veliko finale početkom studenog. Sudjelujuće ekipe imaju priliku prezentirati se u cilju dodatnog financiranja. Svih 15 ekipa predstavit će se žiriju, a tri najbolje plasirane ekipe dobit će novčane nagrade u iznosu od 25.000 eura, 15.000 eura i 10.000 eura, redom. Ovo događanje pruža vrijedne mogućnosti za umrežavanje s investitorima. Osnivači zainteresirani za sudjelov
Više o temiIzvor:Poslovni.hr