Pariz ne voli električna vozila: izađu na referendum, odlučuju o potpunoj zabrani

Fotografija: Sarah Meyssonnier/REUTERS

Kada je Pariz 2018. uveo najam električnih romobila, postao je svjetski lider u prihvaćanju novog načina prijevoza. Pet godina kasnije na referendumu odlučuju o zabrani samoposlužnih romobila za najam

Samoposlužni električni romobili postali su uobičajeni u ulicama Pariza otkako su postali dostupni prije pet godina, ali neodgovorno korištenje i sve veći broj nesreća utjecali su na negativan stav gradske vlasti prema popularnom načinu prijevoza, a stanovnici francuske prijestolnice u nedjelju glasaju o njihovoj potpunoj zabrani.

Vraćajući se kući s piknikom na obali Seine u kolovozu 2022., Justine Haley prešla je semafor kada ju je udario električni romobil.

“Nisam ga uopće vidjela niti čula”, kaže frizerka u 40-ima.

“Samo se sjećam kako me romobil udario u nogu i pala sam na bok”, dodala je.

Fotografija: Michael Evers/DPA

Dok je prijateljica pomogla Justine da ustane, vozačica koja ju je udarila stala je da je pita li dobro. Nakon što je Justine rekla da je dobro, brzo se odvezla.

“Nije pričekala, a ja nisam shvatila koliko je loše jer sam sigurno bila u šoku”, dodala je.

Dok je stigla do druge strane ceste, kvržica veličine jajeta natekla joj je na listovima gdje ju je udario kotač trottinetta – kako Francuzi zovu električni romobil.

Od boli joj se vrtjelo. “Nisam mogla hodati. Nisam mogla ustati”, kazala je.

Rendgenska snimka u bolnici pokazala je da ništa nije slomljeno, no trebalo joj je dva tjedna da normalno prohoda.

“Bila sam traumatizirana zbog toga. Dva-tri mjeseca poslije potresa bih se kada bih vidjela električni romobil prilikom prelaska ulice. Čak sam i sada vjerojatno opreznija pri prelasku ceste u Parizu nego ranije”, dodala je.

Problemi sigurnosti na cestama

Kada je Pariz 2018. uveo samoposlužni najam električnih romobila, postao je svjetski lider u prihvaćanju novog načina prijevoza.

Trottinette je predstavljen kao zelena alternativa automobilima koja ispunjava ekološke ciljeve grada.

Popustljiva regulacija i brzo širenje biciklističkih staza utjecali su na širenje tog načina prijevoza.

Samo pet godina kasnije, od stanovnika Pariza traži se glasanje na referendumu o tome hoće li se zabraniti samoposlužni električni automobil koji se može iznaći na sat vremena i ostaviti bilo gdje.

“Iskreno, nisu baš ekološki. Oštećuju se i odbacuju posvuda”, rekla je gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo televiziji France 2 u siječnju.

“Ne možemo ih zadržati na javnim mjestima. Uzrokuju probleme sa sigurnošću na cestama, posebno za starije osobe i osobe s invaliditetom”, dodala je.

Incidenti poput Justineinog su učestvovali.

Vozila mikromobilnosti ozlijedila su gotovo 500 ljudi 2022. u Parizu.

Međutim, električni su romobili još uvijek jako popularni. Upotreba je značajno porasla nakon pandemije. U kolovozu 2022. zabilježena je 90 posto veća upotreba u odnosu na rujan 2021.

Svako vozilo trenutno se koristi u prosjeku 3,5 puta dnevno u Parizu, što je najveća stopa u Europi.

“Bio je nered”

Sigurnosni problemi datiraju od njihovog uvođenja 2018.

“Bio je nered”, kaže Erwann le Page direktor u Tieru, jednoj od tri tvrtke koje iznajmljuju električne romobile (uz Lime i Dott) u Parizu.

“Imali ste više od 20.000 skutera i oko 20 različitih tvrtki koje su njima upravljale”, dodao je.

Nagli priljev kamp prikolica – bez namjenskih parkirnih mjesta malo je pravila za korištenje – izazvao je kao za pješake, bicikliste i automobile.

Od tada Pariz pokušava regulirati to pitanje.

Broj dostupnih električnih romobila ograničen je na 15 tisuća, uvedena su ograničenja brzine, kazne za prekršaje i posebne parkirne zone.

Tri pružatelja usluga – Tier, Lime i Dott – također su se uključili s tehnološkim inovacijama kako bi se proveli propisi.

Primjerice, Geofencing može automatski smanjiti brzinu vozila u određenim zonama i korisnicima naplatiti parkiranje na određenim područjima.

U svakoj petoj nesreći električni skuter koristi se više od jedne osobe, pa se pripremaju tehnologije koje bi spriječile da dvije osobe voze skuter u isto vrijeme.

Tempo poboljšanja je brz i postoji potencijal za više, kaže le Page.

“Naša industrija nije postojala prije pet godina. Brzina poboljšanja u posljednjih pet godina nadmašuje 50 godina evolucije automobila”, dodao je.

“Polarizirana rasprava”

Međutim, problemi i dalje postoje.

Opasno parkirani električni skuteri često se pojavljuju, a broj nesreća raste iz godine u godinu.

Broj smrtnih slučajeva vozača električnih skutera i pješaka koje su udarili porastao je u Parizu 2022.

U Francuskoj su uzrokovali najmanje 27 smrtnih slučajeva u 2022., u usporedbi s 22. u 2021. i 7. u 2020.

“Kotači ne izgledaju baš veliki, ali to je ono što me pogodilo”, kaže Justine.

“Oni su stvarno jako teški i vrlo opasni”, dodaje.

Unatoč rizicima, zabrane na području čitavih gradova su rijetke.

Barcelona je među rijetkim europskim gradovima koji su u potpunosti zabranili samoposlužne električne romobile.

Gradonačelnica Pariza poručila je da će se povinovati rezultatima referenduma, a protivnici očekuju da će biti u njezinu korist.

Očekuje se veći odaziv starijih građana i onih koji imaju razloga biti zabranu, dok tvrtke koje iznajmljuju električne romobile trebaju pokušati mobilizirati svoju većinu mladih pobornika.

Iako su samoposlužni električni romobili sada dostupni u 200 gradova u Francuskoj – i još stotinama diljem svijeta – le Page opisuje Pariz kao “kompleksan” grad.

Ima gusto izgrađeno urbano područje i postoji pariška tendencija da “imate svoje načine obavljanja stvari”, kaže on.

U pet godina otkako su se električni romobili integrirali u pariški promet, gradske ulice su prošle kroz opsežne promjene koje su uzrokovale opće poremećaje.

“Postoji stvarna polarizirana rasprava o tim romobilima u Parizu, a nije svugdje tako”, kaže le Page.

Malo je vjerojatno da će biti zabranjena prekinuta rasprava o odgovarajućem mjestu za električne romobile na ulicama glavnog grada.

Najam nije jedina opcija, a broj prodanih električnih skutera u Francuskoj raste iz godine u godinu.

Prošle godine prodano ih je 750 tisuća.

U usporedbi s modelima za iznajmljivanje, osobni romobili su “divlji”, kaže Christian Machu, glavni tajnik nacionalne udruge pješaka 60 Millions de Piétons.

“Imaju znatno manje ograničenja brzine, parkiranja i broja putnika, a nemaju registarske pločice koje bi drugim sudionicima u prometu omogućile identifikaciju vozila koja su sudjelovala u nesreći”, kazao je.

Ističe da je šteta što se na nedjeljnom referendumu glasa samo o samoposlužnim romobilima.

Odaberi temu koju želiš pratiti Primaj sve nove vijesti o temi i budi u tijeku

Više o temiIzvor: 24sata.hr