Tko je kriv za globalno zatopljenje, sve se više pokušava dokazati klimatskim parnicama. U njima gradovi i obični građani – sami ili kolektivno – aktivisti, udruge ili čak i poslovni konkurenti tuže sumnjive tvrtke i organizacije po svijetu. Prozvani se mahom brani da je besmisleno pojedinu kompaniju osuđivati zbog globalnog fenomena. Suđenja traju godinama, presudama su rijetki zadovoljni, a naposljetku nema nevinih
Drama u kojoj su klimatske promjene glavni lik preselila se s konferencije o okolišu, iz političkih kampanja, razvojnih strategija kompanija, država, ali i kontinenta – u sudnicu – i otvorila vrata novom biznisu: klimatskim parnicama ili sporovima koje gradovi, udruge građana, kao i svatko tko sebi financijski to može dopustiti, pokreću protiv onečišćivača okoliša, krivaca za požare, poplave, suše, oluje, uragane…
Na optuženičkoj su klupi velike tvrtke koje se bave djelatnostima koje ostavljaju veliki ugljikov otisak, poput naftnih i onih iz automobilske i zrakoplovne industrije. No te tvrtke novi trend tužakanja previše ne zabrinjava jer mogu platiti najsposobnije odvjetnike, pa nije teško zaključiti tko će, barem zasad, izvući deblji kraj.
Lako protiv ‘greenwashinga’
Upravo se nedavno dogodilo njemačkoj udruzi za zaštitu okoliša Deutsche Umwelthilfe koja je izgubila spor protiv BMW-a u kojem je tražila da slavni njemački proizvođač automobila do 2030. godine prestane prodavati automobile na benzin i dizel. Sud u Münchenu odbio je tužbu kao neutemeljenu.
Komentirajući ishod sudskog procesa, BMW-ov glasnogovornik izjavio je da se rasprave o tome kako postići klimatske ciljeve moraju voditi u demokratski izabranom parlamentu, a ne u sudnici. Jednaku kušnju prošao je Mercedes-Benz, još jedan poznati njemački proizvođač automobila, ali tužbu bijesnih okolišnih bojovnika protiv te tvrtke odbacio je sud u Stuttgartu.
No takav ishod nije obeshrabrio klimatske aktiviste diljem svijeta. Što potiče tužitelje, koji zasad najčešće gube u pravnom srazu s velikim kompanijama, na podizanje tužbe? Prije svega pustoš i šteta koje ostavljaju klimatske promjene diljem svijeta, ali i lažna izvješća kompanija da njihova djelatnost ne šteti okolišu odnosno da šteti u ‘granicama normale’. Voditeljica projekta trgovanja ugljikom na kalifornijskom sveučilištu Berkeley Barbara Haya izjavila je da tvrtke iznose lažne tvrdnje, primjerice uvjeravaju kupce da mogu letjeti zrakoplovima bez osjećaja krivnje ili kupovati ugljično neutralne proizvode iako ni na koji način nisu ugljično neutralni.
U svijetu je u tijeku niz klimatskih parnica. Primjerice, zbog nepoštene komercijalne prakse i obmanjujućeg oglašavanja tri su francuske nevladine organizacije pokrenuo je tužbu protiv TotalEnergije, koja se rebrendirala kao ekološki održiva da bi postigla nultu emisiju stakleničkih plinova do 2050., što nije istina. U Australiji je nevladina organizacija za zastupanje dioničara tužila naftnu i plinsku tvrtku Santos zbog tvrdnje da pruža čistu energiju unatoč korištenju prirodnog plina i davanju obmanjujućeg plana za postizanje nulte emisije stakleničkih plinova.
U Nizozemskoj je sud naredio Shellu smanjenje emisije u svim aktivnostima, uključujući i vlastite emisije i emisije krajnje uporabe. Pokrenut je i spor protiv velike nizozemske zrakoplovne tvrtke KLM koja osporava njezinu kampanju ‘CO2ZERO’. Tužitelji tvrde da kampanja dovodi kupce u zabludu jer ti proizvodi ne pridonose smanjenju ugljikova otiska.
Optužen za prijevaru
Ipak, najpoznatija klimatska parnica trenutno se vodi u Portoriku, gdje je šestnaest općina potkraj studenoga prošle godine podnijela jedinstvenu kolektivnu tužbu saveznom okružnom sudu protiv Exxona, tvrtke koja se bavi fosilnim gorivima, smatrajući ga odgovornim za gubitke nastale zbog oluja tijekom sezone uragana 2017., ali i poslije toga.
U tužbi portorikanski gradovi tvrde da su tvrtke za fosilna goriva odgovorne jer su svjesno proizvodile i stavljale na tržište proizvode štetne za okoliš te su se prikrivale i lažno predstavljale povezane opasnosti. Slučaj je jedinstven iz više razloga: to je prvi slučaj klimatskog spora protiv tvrtki za fosilna goriva pokrenut u Portoriku, prvi klimatski slučaj protiv kompanija za fosilna goriva koje nanose štetu gradovima tužiteljima i prvi klimatski slučaj koji uključuje tvrdnje o korupciji u izradi izvješća o utjecaju kompanija na okoliš.
Slučaj ‘Portoriko’ dio je šireg američkog pokretanja klimatskih parnica u kojem su gradovi i okružja diljem Amerike podnijeli više od dvadeset tužbi tražeći odštetu od kompanije za fosilna goriva zbog onečišćenja okoliša. Mnogi od tih slučajeva koriste se argumentom da su tvrtke svjesno plasirale štetne proizvode i smanjivale javnost o njihovim učincima. Slučaj ‘Portoriko’ uslijedio je nakon nedavnih uspjeha u klimatskim parnicama u Europi (Francuska i Nizozemska) i diljem svijeta u kojima su sudovi proglasili vlade i tvrtke odgovornima za klimatsku štetu.
Na sud zbog oluja
Oslanjajući se na istraživanje ’Carbon Majors’ Instituta za klimatsku odgovornost (koji je 2017. objavio da je 51 posto ukupnog svjetskog onečišćenja proizvoda ugljikovim dioksidom samo 25 velikih svjetskih kompanija), portorikanski gradovi u tužbi tvrde da su tuženici odgovorni za više od 40 posto svih globalnih industrijskih emisija stakleničkih plinova od 1965. do 2017. te da su te kombinirane emisije bile značajan uzrok povećanog intenziteta atlantskog uragana 2017. sezone.
Osim toga, tvrde da je zbog toga Portoriko 2017. pretrpio apokaliptičnu štetu od dva uragana, Irme i Marije, te da će za sanaciju štete trebati 124 milijarde dolara. Tužitelji također tvrde da su optuženici svjesno mogli pogoršati klimatske promjene proizvodnjom, oglašavanjem, marketingom i prodajom proizvoda od fosilnih goriva…
U tužbi se navodi da će ‘svjetska korporacijska strategija za skrivanje informacija’ o utjecaju proizvoda tuženika na klimatske promjene vjerojatno utjecati na to da će Portoriko, a time i gradovi tužitelji, biti opustošeni opasnim i smrtonosnim olujama. Gradovi traže da optuženi plate troškove koje su tužitelji već imali i koje će i dalje imati zbog klimatskih promjena te kaznenu odštetu oduzimanjem dobiti.
Takvih sporova bit će sve više jer je i sve više dokaza da velike korporacije netočno prikazuju utjecaj svojih proizvoda na klimatske promjene. Primjerice, Komisija za ljudska prava Filipina otkrila je da su najveći svjetski proizvođači ugljikovih goriva i cementa od 1965. ne samo da su svjesni štetnosti proizvoda fosilnih goriva za okoliš nego su i namjerno lagali desetljećima ometali ekološke aktiviste.
Nije izvlašteno, nego…
Vjerojatno bi takve tužbe bilo još više da su subvencionirane. Naime, izvan SAD-a, u kojem je najviše takvih parnica, subvencioniranje klimatskih sporova koje pokreću gradovi još je rijetko. Pozitivan primjer dolazi iz Francuske gdje su općina Grande-Synthe i njezin gradonačelnik podnijeli tužbu protiv francuske vlade tražeći da poduzme sve potrebne mjere za smanjenje emisije stakleničkih plinova u skladu s obvezama preuzetima na međunarodnoj i nacionalnoj razini. Pobijedili su: državno vijeće naredilo je 2021. francuskoj vladi da poduzme sve potrebne mjere za smanjenje emisije stakleničkih plinova kako bi se ispunili klimatski ciljevi, uključujući 40-postotno smanjenje do 2030. godine.
Ali tvrtke uzvraćaju udarac. Primjerice, njemačke energetske tvrtke Uniper i RWE, koje imaju tri elektrane u Nizozemskoj, obratile su se sudu u toj zemlji za naknadu štete zbog povrede imovinskih prava zbog Zakona o zabrani korištenja ugljena u proizvodnji električne energije, koji je nizozemska vlada prihvatila 2019., a kojim se zabranjuje korištenje ugljena u proizvodnji električne energije do 2030. Naveli su da zakon krši njihova vlasnička prava jer je uveden bez ponude financijske nak
Više o temiIzvor: Leadermedia.hr